Plné znenie TU
Doplnené 3.11.2019.
Neviem či je to dobrá alebo zlá správa pre RC modelárov...
Opakovane som horeuvedené rozhodnutie v čítal v tablete, ale mám pocit že DÚ si plnil plán legislatívnych úloh na rok 2019 a vydal zatiaľ vlastné rozhodnutie s účinnosťou od 15.11.2019
Dopravný úrad sa týmto rozhodnutím "rozhodol" získať čas na skutočné rozhodnutie, ktoré podľa Európskej legislatívy bude platiť až od 1.7.2020.
Každému, kto trochu sleduje dianie okolo modelárskej legislatívy je jasné, že Európska organizácia bezpečnosti civilného letectva reguláciu zavádza v dôsledku masívneho nástupu dronov do vzdušného priestoru. Z regulačných predpisov nie som nadšený ALE je mi jasné aby nebol chaos, že poriadok musí byť všade, aj ...vo vzduchu. Pre nás, pilotov RC plošníkov sa zdajú neintenzívnejší porušovatelia práve "Dronisti". Musím priznať že prave plošníky sú zdrojom fatálnych nehôd...všetci sme počuli o maďarskej katastrofe na modelárskom leteckom dni aj posledná vážna nehoda z Amerike je smutná.
P.S. Použijem zdrojový preklad dokumentov EASA, je zrozumiteľnejší ako Rozhodnutie 1/2019...
Doplnené 3.11.2019.
Neviem či je to dobrá alebo zlá správa pre RC modelárov...
Opakovane som horeuvedené rozhodnutie v čítal v tablete, ale mám pocit že DÚ si plnil plán legislatívnych úloh na rok 2019 a vydal zatiaľ vlastné rozhodnutie s účinnosťou od 15.11.2019
Dopravný úrad sa týmto rozhodnutím "rozhodol" získať čas na skutočné rozhodnutie, ktoré podľa Európskej legislatívy bude platiť až od 1.7.2020.
Každému, kto trochu sleduje dianie okolo modelárskej legislatívy je jasné, že Európska organizácia bezpečnosti civilného letectva reguláciu zavádza v dôsledku masívneho nástupu dronov do vzdušného priestoru. Z regulačných predpisov nie som nadšený ALE je mi jasné aby nebol chaos, že poriadok musí byť všade, aj ...vo vzduchu. Pre nás, pilotov RC plošníkov sa zdajú neintenzívnejší porušovatelia práve "Dronisti". Musím priznať že prave plošníky sú zdrojom fatálnych nehôd...všetci sme počuli o maďarskej katastrofe na modelárskom leteckom dni aj posledná vážna nehoda z Amerike je smutná.
- Drony nemusím, moje skúsenosti s porušovaním predpisov sú práve s nimi.. Čo ma príjemne prekvapilo, skupina mladých ľudí sa snaží s Dronmi podnikať bezpečne a legálne. Promptne reagujú na aktuálnu legislatívu a robia osvetu.
- Naše modelárske združenia Lermas a ZMOS, verím že zareagujú na už vydané rozhodnutie včas a zodpovedne. Za danej situácie nemá zmysel opakovať že ku rozhodnutiu boli vznesené pripomienky ale...žiaľ k prerokovaniu a ich akceptácie, či odmietnutia už nedošlo a tak nám ostáva iba čakať.
- Aby sme neboli až tak zúfalí, vo vyspelom modelárskom svete je situácia podobná: Americká asociácia bezpečnosti civilného letectva FAA reagovala rovnako a reguluje tiež spoločne drony a plošníky. AMA ( a náš Lermas), tiež potrebuje členov ( a peniaze) tak, tiež akceptuje dronistov (nespratníkov) ako lietajúcich modelárov a až tak na úľavy netlačí...
P.S. Použijem zdrojový preklad dokumentov EASA, je zrozumiteľnejší ako Rozhodnutie 1/2019...
- Delenie podľa hmotnosti na triedy C0,C1,C2,C3,C4. (Príloha na konci dokumentu)
- Delenie podľa prevádzkových obmedzení na subkategórie.A1, A2, A3 (Príloha... )
Napísané je to pekne, len tam ešte chýba to najdôležitejšie: Kto bude zodpovedný za kontrolu!
OdpovedaťOdstrániťProblém je v článku 2, písmeno k), kde je definovaná trieda C4 ako model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou, ktorá je väčšia ako 4kg a neprekračuje 25kg,
OdpovedaťOdstrániťpričom v Nariadení EU č.2019/945 (na ktorú sa toto Rozhodnutie odvoláva) v prílohe, časť. 5, ods.1 je C4 definované ako:
maximálna vzletová hmotnosť (MTOM) neprekračuje 25 kg (vrátane užitočného zaťaženia),
teda bez minimálnej hmotnosti 4 kg.
Kde teda zaradíme modely ľahšie ako 4 kg bez systému diaľkovej identifikácie?
Napríklad Betu, EasyStara a podobne?
Prečo sme horší ako EÚ?
Či zase nejaký úradník nepochopil koncepciu EU?