štvrtok 14. apríla 2022

Keď musíš, tak musíš...a niečo o RESkách.

 ...Paľo má  modely a ja aj  bicykel😋

Môj "pohyb" po prírode  na bajku je často spojený s modelárstvom....posledná 1/2 stovka  mala príjemné ukončenie, na lúke pod dedinou som stretol Paľa. Spolu sme nakoniec až do západu Slnka "púšťali" RESko. Ja som chodil po padáčik na šnúre,  Paľo ladil svoj model.  Pozorne som počúval... a veľa som sa dozvedel   o vysokom štarte modelu na gumicugu a  pomalom lietaní v kľude, takto sa často lieta finále súťaží F3L.

A niečo o RESkách. 


NOVÉ: už niekoľko  dní mám zapísaný výsledok Paľovho  laborovania... presne zvážené, zmerané a   zdôvodnenéŽiadne zázraky sa v aerodynamike modelov nekonajú!  Platia fyzikálne zákony:

ALE!!!

  • Naše modely lietajú pri   veľmi malých  Reynoldsonových číslach, so  zbytočne malým plošným zaťažením... 
    • Prevažná časť letu  modelu prebieha na kritickom vrchole  rýchlostnej poláry profilu... pomaly, vysoko a ďaleko! ( v stúpajúcom, dobrom vzduchu:-)
    • Občas treba klesanie   (zlý vzduch:-( rýchlo preletieť, (potlačením)...zákon zachovania energie nepustí: Výška sa "premení" na rýchlosť" .
  • Akýkoľvek profil použitý na našich modeloch  má teoretické vlastnosti, ktoré sú len zbožným prianím konštruktérov RESiek...
    • Pružný poťah,  bez pevnej nábežnej  1/3 časti krídla, deformuje tvar profilu...pozrite sa spredu na krídlo, prípadne merajte...aj 1 mm previsu je 5 % hrúbky profilu a so svojim teoretickým profilom sa môžete rozlúčiť:-(
    •   D box na nábežke  (uzatvorená pevná nábežná časť krídla) pomáha priblížiť  sa  tvaru profilu po celom rozpätí... staršie RES-ká , bez pevnej nábežky to majú v "zlom vzduchu" ťažšie...zrýchľujú strmejšie.
    • Hladký povrch krídla na malé  a pomalé modely nepatrí ...fólia  na krídle to všetko okolo prúdenia na krídle len zhoršuje. Laminárne prúdenie ( vzduch na krídle sa   "šmýka",) pri ktorom je profil navrhovaný, sa "odtrhne a vlní ináč, ako to  to bolo namerané teoreticky.
    • Tu by patrilo spomenúť turbulátor... "odtrhovač" prúdnic vzduchu . Priznám sa, moc som  s turbulátorom na krídle RC modelu neexperimentoval a  aj školovaní inžinieri v aerodynamike sú často zmetený. Nie, že by nevedeli o čo ide, ale  každé malé a pomalé krídlo sa často správa ináč ako má. Turbulátor na RESke radšej NIE!
  • Aj najhorší možný profil s rovnou spodnou stranou  je lepší ako  "zázračný".
    •  Ľahšie sa dobré a presné krídlo s rovnou stranou profilu,  stavia na rovnej doske ...viem, že  konštruktéri vymýšľajú na  klenutom profile udělátka, ale  "šikovný" staviteľ dokáže zmršiť hocičo:-) 
    • Kupovači hotvých modelov to majú ľahšie... kupujú mačku model vo vreci:-)
    •  Aj Paľo   ako precízny staviteľ,  má na modely profil s rovnou spodnou  stranou.
  • Mal by som spomenúť  aj "tenké"  zakrivené profily (7-8 %), ktoré  sa objavili na niektorých modeloch... 


P.S. A výsledok Paľovho laborovania z úvodu príspevku, až taký dôležitý nieje...ak máte presne postavený model s "D boxom" na krídle, rozumnej hmotnosti +- 0,5 kg, s obyčajným profilom +-9,5% hrúbky,  s mohutnosťou VOP  +-0,4, zásobou stability +-2-3% SAT, posuvný vlečný háčik na vlek, (aby model "nehopsal")  a model Vám bude padať  +-0,4m/s,  tak môžete byť spokojní...


Žiadne komentáre: