Príspevok bol v počítači už dlhšiu dobu, vznikal
súbežne s fotoalbumom, nakoniec som pridal modelárov. Začalo to veľmi jednoducho: Lacovi som sľúbil že zistím,
ako je to s lietaním vo Veľkej Fatre na Krížnej. Navštívil som niekoľko
krát správu CHKO ktorá sídli u nás v Martine / a vrchol Krížnej tam
patrí/. Zistil som že, pohorie Veľkej Fatry patrí do tretieho stupňa ochrany prírody a lietanie v tejto oblasti
je zakázané.
Aké koľvek: S RC modelom, "dronom", športovým lietadlom...
Aké koľvek: S RC modelom, "dronom", športovým lietadlom...
ALE...
Príslušný zákon má ale jedno ustanovenie, ktoré nám dávalo nádej: Potrebujeme SÚHLAS:
Na území, na ktorom platí tretí stupeň ochrany, sa vyžaduje súhlas orgánu ochrany prírody na:
.....
d) let lietadlom alebo lietajúcim športovým zariadením, najmä klzákom, ktorých výška letu je menšia ako 300 m nad najvyššou prekážkou v okruhu 600 m od lietadla alebo lietajúceho športového zariadenia
Tu skrátim niekoľko týždňové vyjednávanie a v bodoch prí píšem kedy je naše modelárske lietanie v súlade s platnou legislatívou, tak ako naše lietanie Krížna 2017 bolo!
- Celý proces legalizácie lietanie v treťom ochrannom pásme je dlhodobý proces. Jednoducho treba akceptovať zákonnú 30 dňovú lehotu, ktorej podlieha vydanie súhlasu...nedá nič robiť, je to tak
- Administratívny súhlas podlieha vyjadreniu majiteľovi pozemku, správe chráneného územia a úradu životného prostredia príslušného územného celku...
- Majiteľ pozemku je je jasný z katastrálneho členenia, v oblasti Veľkej Fatry sú to poľnohospodárske družstvá, ktoré používajú ako pasienky....
Upozornenie→bloková pokuta na mieste→
odňatie /znefunkčnenie/ športového zariadenia→
Správne konanie /finančný postih/
Možno sa zdá z hore uvedeného, že administratívne prekážky sú neprekonateľné, ale je to len otázka trpezlivosti, dá sa to zvládnuť...
Poradil riaditeľ správy NP Malá Fatra: Pre športovcov- modelárov dodržiavajúcich pravidlá zákona vyžiadať súhlas na pohyb v treťom ochrannom pásme. Kluby, spoločenstvá takúto možnosť majú. Obe správy národných parkov/ Veľká Fatra, Malá Fatra/ sa takýmto súhlasom nebránia. Po mojich vysvetleniach / a zárukách/ sú dokonca lietaniu modelárov naklonení...
Možno sa zdá z hore uvedeného, že administratívne prekážky sú neprekonateľné, ale je to len otázka trpezlivosti, dá sa to zvládnuť...
Najdôležitejšie je v konečnom dôsledku je dodržiavanie Zákona 543/2012.
Ak sa vám z doteraz z napísaného zdá, že ochranári sú úradníci komplikujúci život ľuďom/ turistom, športovcom, modelárom/ nie je to pravda! Po opakovaných návštevách na správe som dospel k názoru, že sú to vzdelaní odborníci vo svojom fachu. Vypočul som si presvedčivé argumenty prečo dravce sa správajú dezorientovane pri pohybe lietadiel /modelov/, pohyb mimo chodníkov zanecháva pachové stopy, hluk /iný ako prírodný/ vyháňa živočíchy zo svojho teritória...
Pre nás modelárov je zásadná podmienka: Ticho, rešpektovanie života- biorytmu živočíchov a slušnosť...
- Naše RC modely MUSIA byť vetrone, nesmú byť zdrojom rušivých zvukov v prírode
- Mesiace mimo leta / júl a augusta/ nie sú vhodné /nedovolené/ na naše modelárske pôsobenie v ochrannom pásme
- Malé modely do veľkosti +-1 m pripomínajúce siluetu dravcov dezorientujú vtákov pri vyvádzaní mladých do prírody. /Naše samokrídla- NIE/ Pozoroval som jastraba s mláďatom, ako prchá zo svahu pri divokej akrobacii modelu Alula...
- Pohyb je dovolený LEN po vyznačených turistických chodníkoch +-2 m /slušnosť/
- Maximálny počet športovcov je obmedzený zákonom /30 modelárov-šporovcov,/
- Pohyb vozidiel a parkovanie LEN na povolených trasách a parkoviskách
Poradil riaditeľ správy NP Malá Fatra: Pre športovcov- modelárov dodržiavajúcich pravidlá zákona vyžiadať súhlas na pohyb v treťom ochrannom pásme. Kluby, spoločenstvá takúto možnosť majú. Obe správy národných parkov/ Veľká Fatra, Malá Fatra/ sa takýmto súhlasom nebránia. Po mojich vysvetleniach / a zárukách/ sú dokonca lietaniu modelárov naklonení...
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára