Zatiaľ mám stiahnuté, uložené a vytlačené na preštudovanie
A môj prvý dojem?
Bruselský úradnícky jazyk a pravdepodobne laický preklad originálu na tvorbu rozhodnutia sa prejavil aj na texte návrhu. Výsledkom , hneď na začiatku je zvláštny (
A prečo mi to vadí? My starší modelári si pamätáme zástupcov z Československa na zasadnutí CIAM FAI v Paríži keď publikovali závery zo zasadnutia v angličtine, v časopise Modelář. Môj, teraz už priateľ Láďo Hadač, vtedy ako delegát a redaktor-elév časopisu svojim nenapodobiteľným spôsobom odborne preložil a napísal že," jaká pravidla platí pro rc piloty...", všetci sme rozumeli a oddane sme to podržiavali !
NOVÉ: Martin Pilný odborne preložil a zverejnil článok modelárskeho publicistu a právnika Jurgena Lefevera o regulácii modelov Európskou úniou.
- PEL MEL mojich postrehov...
- Pozorne som opakovane prečítal ,zvýrazňoval a písal poznámky...anglické výrazy, jazykový štýl konzultoval.
- Predovšetkým treba autorov návrhu pochváliť, jen napísaný v kvalitnom “ legislatívnom rámci, písaný tak, aby bol zrozumiteľný pre cieľovú skupinu“ ...povedali diplomovaní kolegovia.
- Obsahovo, návrh dokumentu nie je aktualizovaný o posledné informácie z 28 februára 2019, takže zmeny konečnom „rozhodnutí“ určite budú...
- Zástupcovia Lermasu v jednaní s DÚ, nebudú mať jednoduchú úlohu. Zostava „vyjednávačov“ musí byť fundovaná a empatická ku všetkým modelárom. Vyjednávanie len pre svojich (členov Lermasu) sa vypomstí v už tak naštrbenej autorite organizácie...
- Tabuľka zo začiatku príspevku je určite konečná, zrozumiteľná a jasná. opakuje sa v každej úrovni dokumentov EASA, váhové rozdelenie modelov vychádza z crash testov renomovaných inštitúcií na gélových figurínach. Zvláštna hmotnosť modelov viac ako 0,91 kg je výsledkom definovania „nebezpečnej kinetickej energie“ pri náraze do človeka.
- Najčastejšie diskutovaná je výška letu diaľkovo riadeného modelu. Výška 120 metrov pre rekreačných pilotov je rozumná hodnota (viem, mám nastavené na telemetrii...). Pre akrobatov, tak-tak stačí, ale pre "termických" pilotov určite bude treba výšky viac... (max. 500 m?). Tu je priestor na vyjednávanie s DÚ. Všeobecne zvýšenie limitu výšky letu je určite nepriechodné. Riešením bude asi len výnimka vo vyhradenom priestore chválenom DÚ.
- Preukázanie znalostí pilota ( registrovaný on-line test) od stanovenej hmotnostnej kategórie....
- Registračný lístok pilota spojený s modelom...
- Vekové obmedzenie RC pilotov...
- Spresnenie výškového limitu 120 m a hmotnosti 10 kg pre „svahových“ modelárov...
- Upresnenie pod kategórie A, modelov do 25 kg (možno by obstálo pomenovanie kategórie športových pilotov) a kategórie B s modelmi 25kg -150 kg ( "display a dron" pilotov, s preukazom „remote pilot“ )
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára