Prvá súťaž kategórie RES v Nitre
Fotografia je prevzatá z FB, víťazom gratulujem, moje fotografie sú v albume Google fotky.
Vstup do fotoalbumu je na tomto odkaze.
Vo videu by sa mal nájsť každý pretekár...je to skorej taký digitálny pamätník.
NOVÉ: Dlhšie mi trvalo než som sa dostal ku komentáru, takže po poriadku:
- Účasť na súťažiach je podmienená členstvom v modelárskom Zväze. Na Slovensku máme tri aktívne modelárske združenia 1, 2, 3. Ale, ktoré je to správne?
- Lietanie vo vzdušnom priestore sa musí riadiť pravidlami EÚ o pohybe "lietajúcich aparátov". Doteraz nebola v SR nebola vykonaná, pre členské štáty EÚ povinná, implementácia nariadenia 2019/947 o lietaní. A modelárske lietanie v SR je legálne?
- Na súťaži som stretol predsedu Lermasu, strávili sme hodnú chvíľu v priateľskom rozhovore (pred rokom to bolo iné...). To čo som tušil o práci dopravného úradu sa mi potvrdilo. Vládne nekompetentnosť DÚ a ignorovanie EÚ agendy!
- Po dlhšej absencii sútaže prvá a dobrá! Bohužiaľ RES-ká sa vybrali iným smerom ako bol pôvodný zámer..."náborová súťaž pre začiatočník". Laco to napísal na rovinu: RES-ká sa stali dôchodcovskou modelárskou kategóriou. Nielen vekom pretekárov ale aj ponímaním. Časť reprezentantov vo FAI termických kategóriach sa vydali ľahšou , RES-cestou (viem, že tu nektorí prestanú ďalej čítať...) Pilotážou sú RES-ká oddychovkou, ku dobrému výkonu netreba moc model riadiť.-) o tom, že, po vypnutí v rozumnej výške 140m a viac, dobrý model dokáže nalietať maxo sám, napíšem...Na rozdiel od svahákov , kde každá chybička sa trestá šturckou do zeme a pristátie je adrenalín, RESká sú letom modelárskou "ružovou záhradou"!. Viem, všetko som skúsil!
- Príprava pretekárov na RES súťaže. Vhodný model a tréning. Dve odlišné roviny ovplyvňujúce výsledkov v poradí pretekov. Na rovinu napíšem: Neexistuje zázračný model, ktorý vyhráva súťaže. Celý rok som pozorne sledoval modely na Slovenskej RES scéne. Videl som dosť modelov, aj počas letu o modeloch som sa snažil zisť čo najviac. Pozoroval som mnohé modely počas stúpania aj pri krúžení v termike alebo pri hľadaní termiky, so sledovaním rúk ich pilotov ako "pilotujú". Mám tú výhodu že viem o riadení modelov veľa, viem predvídať čo stane keď... do proporcionálnych kniplov len ťukám, kontrujem, plynulo riadim (exponencionalita výchyliek robí veľa!!!), sledujem selekciu povelov, ako pilot brzdí, s výškovkou, bez...Mnoho pilotov počas letu nedokáže komunikovať...rešpektujem, veľa sa pýtam...bohužiaľ nie všetci vedia fundovane odpovedať. Väčšina z nás, pri hodnotení sleduje LEN model a podľahne výsledkom, reklame, internetu, "modernosti" modelu. Ak si prezriete fotografiu účastníkov určite máte zmätok v dobrom modely.
- Začnem modelom na súťaž. Dlho živený mýtus ľahkých RES modelov, padne po prvej letnej súťaži. Bežne fúka +6 m/s, len pre ilustráciu je to 21,5 km a to pri zemi! V tomto protivetre model už neletí, padá stačí pohľad na rýchlostnú poláru s minimálnou klesavosťou.
- Fakty: Publikovaný profil AG 25 má minimálnu klesavosť -0,4 m pri 5,5 m/s. Kĺže 13,5 m z 1 m výšky! Aby letel proti vetru tak pri rýchlosti 12 m/s má , klesavosť -1,7 m. , kĺzavosť polovičnú!!! Na mojom RES krídle pri plných brzdách podľa varia klesám -2,5 m/s...rýchlosť je prirodzene nižšia.
- Profil XXX na mojom RES ku je najlepší, omyl: Neexistuje profil špeciálne pre RES! ...tedy v rozmezí rychlostí mezi 6 a 10 m/s jsou všechny profily v podstatě rovnocenné
- A ešte pre názornosť pridám popísaný obrázok polár z ktorého je to pre mnohých jasné.
- NOVÉ: Tréning na súťaž. Plnohodnotný tréning vyžaduje kalibrovaný gumicug a dobre informovaného pomocníka a nosiča praporku. Plocha by mala byť pokosená, aby sa lanko nezasekávalo. Na poľných letiskách okolo "letiska" vzrastlé plodiny lietanie komplikujú, takže: Vysoký vzlet, maximálne dlhý let, presné pristátie na jeden "cug" je problém ! Viem z pozorovania mojich kamarátov "trénuje sa per partes" (po častiach) Najlepší to dokážu všetko skĺbiť do víťazstva...možno tréner kategórie by mohol niečo napísať ako to robí keď sa mu darí...nie je to zadarmo, viem že za úspešnou súťažou je VEĽA drilu. Poctivého a cieľavedomého modelársva, začiatočník nemá šanc na víťazstvo...šťastie praje pripraveným a to platí v každom športe.
- Tréning lietania v termike. Na začiatku som písal že, dobrý model moc riadiť netreba, lieta v termike lieta sám...ALE do oblasti s termikou ho treba nasmerovať. Ja si pomáham s variom, na súťaži nemožné...treba "vidieť" termiku v ovzduší...videl som géniusov modelárstva čo to dokážu mihnutím oka cez jedinečné modelárske okuliare. Nevymýšľam si, funguje to !
- Samotný let v termickej bubline potrebuje mierne nestabilný model, ktorý SÁM v bubline zotrvá. Každý zásah do riadenie modelu model brzdí, mení charakter prúdenia na krídle
- V čase keď dopisujem príspevok (koniec júna 2021) vládne horúčava, padajú teplotné rekordy ( južné Slovensko, až 38 stupňov Celzia). Po obede aj v mojich horských podmienkach je neobvykle vysoká teplota a je výrazná termika , často kombinovaná búrkami. Aj keď naskakujú nádherné kumuly:-) lietanie v termike nie je moc príjemné, "zdvihnutý zrak" a bolesť v krku lietanie končí predčasne. Skúšal som počas horúčav lietať dva krát, únava je výrazná, radšej trávim skoré leto TU.
Sledujte ďalej, na príspevku priebežne pracujem...
.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára