...prvá súťaž novej kategórie F3L na Slovensku v roku 2022
Zišlo sa veľa pretekárov,ochotných pretekať za každého počasia...
Víťazom mohol byť len jeden, ALE ak si pozriete výsledkovku tak víťazi boli najmenej traja
... a Paľo nevedel, že som ho fotografoval:-)
Fotoalbum nájdete na tomto odkaze TU.
Nemá zmysel písať nejakú reportáž , väčšinou to návštevníci webu pre klikajú (vidím v reportoch.-(, tak to , čo som videl a zažil, napíšem heslovite a postupne pridám odkazy...športovú stránku (možno) zhodnotí odborník, pretekár, tréner..., já dám svoju " pocitológiu"
A napíšem radšej na začiatok žiadny ZÁZRAČNÝ model NEEXISTUJE. Úspešný model sa dá postaviť doma na kuchynskom stole...akurát treba vedieť:-). Komerčný RES model nevlastním, takže žiadnu (anti)reklamu v príspevku nehľadajte.
PEL MEL Martinské (po súťaži) RES
Výsledky nájdete TU. Finále mám scan TU.
- Súťažný RES model...na malom Slovenskom trhu je dosť komerčných modelov, pokiaľ viem všetky sú v základe vypaľované laserom. Povrch komponentov na môj vkus je čierny a opálený. Väčšinou sú to stavebnice, často na predaj sú aj olietané, hotové modely.
- Stavebnice sú v rozsype, moc nieje na technológii stavby čo meniť, pri klenutom profile, rôzne sú rôzne odlamovacie podložky. Čítajte, pozerajte návod (tutorial). Často výrobca robí vychytávky z výkresu nepochopiteľné...
- Profil je daný výrobcom, trendové, moderné sú tenšie, trochu klenuté, tu sa dá najviac pri zostavovaní modelu pokaziť...
- Výber modelu: Na webe je desiatka komerčných stavebníc. Výber je väčšinou podriadený vizuálnej stránke. Starší vieme, že krása podlieha dobe a vkusu, tak je to aj pri modeloch:-(. Rozhodujú aj súťažné úspechy modelu. Výber sa stáva vecou individálna...
- Cena stavebnice, modelu...rôzna. Materiálna náročnosť +-30 EUR, kompletná stavebnica +-150 EUR, hotový súťažný model bez prijímača +- 400 (na mňa moc)...viem duševné vlastníctvo, cena práce. Tu neporadím, každý má svoje hodnoty.
- Stavba modelu. Moje doporučenie: RESko si postavte aj keď bude možno s chybami. Viem že niekoľko pretekárov Martine si model kúpili pripravený k letu. Je to každého rozhodnutie podľa možností.
- ALE pri stavbe modelu porozumiete: Pevnosti, polohe ťažiska, polohe vlečného háčia, umiestnenie spojky krídla, závažia, brzdiacich klapiek, polohe výškovky , tvaru smerovky...
- Viem, ľahko sa mi píše o modeloch, keď si ich robím, ale ťažko odpovedá...v čase internetu je vraj na webe všetko, ALE každá skúsenosť je neprenositeľná. Víťaz Palo píše na webe , ako je to jednoduché...stačí si model postaviť, odlietať a vyhrať:-)
- Poťah modelu. Nažehľovacia fólia je najjednoduchšie riešenie poťahu modelu. Tenká hrubá, ľahká, ťažká, farebná priehľadná...výber je široký, určite si modelári vymieňajú svoje názory na tú najlepšiu. ALE
- Nezabúdajte na pružnosť fólie po vypnutí, najmä na ušiach je dôležitá pevnosť, -nepružnosť. Flatner je sviňa, kto sa sním nestretol pri rýchlom lete bude prekvapený aké "pevné" sú koncové časti krídla RESiek:-(. Tu neporadím, z fóliou nepracujem, o Vliese viem dosť...
- Viditeľnosť modelu, veľmi dôležitá!, RESká sú všetky skoro rovnaké aj vo výške 150 m. Dôležité je rozlíšiť to svoje😎...Všetci máme dolu široké, kontrastné priečne pruhy, pomáha aj reflexná farba, fóliu vidno, farbu asi tiež...na hornej časti je to jedno, robím predsa svoje a pekné lietadielko:-)
- Vyššie nad 250 metrov (ako v mrakoch a v Martine) na farbe už nezáleží je to úplne jedno! Dôležitý je bystrozraký pomocník, hlboko dýchať a model nespustiť z pohľadu. Von klapky a moc netlačiť. Rýchly zostup si natrénujte v "malej" výške. Moje modely na klapkách klesajú +-2 m/s, kompenzujem na mixovanou výškovku...zostupný let riadim aj smerovo
- Pozor, Stupáky 😎 na jar dávajú aj +5 m/s (vidím, mám vario ), lietam do +- 250 m, vyššie už si nie som si istý či dobre vidím a bojím... tu klapky napomôžu , ja otáčam vetroň na chrbát a letím ku sebe, preč zo stredu stúpania. Nie moc rýchlo...tak akurát aby som mohol v pohode riadiť vetroň aj smerovo, veď budem sadať k nohe...
- Zalietanie modelu. Možno sa zdá, že model kúpim zo stavebnice, od osvedčeného výrobcu prípadne postavím a...vyhrávam. Takto to nefunguje. Trpezlivo si model nechám lietať vo všetkých režimoch. Pomáha nepovolené vario. Znalý pomocník všetko zjednoduší...rozprávame sa, ako model letí: Prečo, ako, načo, lebo:-) , viac TU.
- Let vo vleku je najdôležitejšou súčasťou vydareného letu, ak je opakovaný, prebieha v strese môže všetko pokaziť. Vlek netreba riadiť! Cieľom je dosiahnuť najväčšiu výšku. Viem, že vo vleku sa dá dosiahnuť +150 m, (ale aj -80m), ako ? Zalietavaním...
- Samotný let- klz modelu. Predovšetkým model MUSÍ letieť ustáleným rovným klesavým letom. "Sám" sa ustrediť v stúpavom prúde a udržať sa v ňom... veď takto lietali staré Advojky . Cieľom je dosiahnu maximálnu dobu letu 6 minút...dobre zalietané modely dokážu klesať 0,4 m/s. Počítajme spolu: 0,4 m/s x 360 s= 144m výška letu...takže model netreba až tak moc riadiť do kĺže maximum aj sám bez zásahu pilota (možno:-). Zas to také jednoduché nieje, vzduch, klesá stúpa... dobrý, zlý vzduch. Ako dosiahnuť najdlhší let?: Zalietavaním...
- Presné pristátie: Tu odbočím do histórie. Naše RC V2 sme vlekali šprintom so silonom, na konci so zaveseným modelom. S kamarátom z mladosti Paľom sme hrali takú hru: Pokiaľ pristaneš s modelom do ruky, tak lietaš...ak nie vlekáš. Veľa som sa nabehal, a postupne som sa zlepšoval, nie v šprinte ale v pristávaní:)
- Dobre zalietaný model na brzdiacich klapkách klesá plynule skorej na plocho ako špicom. Určite treba kompenzovať strmé klesanie mixom do výškovky. Mal som na kniploch komerčný model s brzdiacimi klapkami na +90 stupňov... (cudzí, nezalietaný model nikdy viac:(, aj vo výške ma prekvapili odtrhnuté prúdnice: Takže s brzdami pri experimentovaní opatrne, veľké brzdy radšej menej ... aj skutočné vetrone majú oveľa menšie "vyklopené" plochy!
- Skúsený piloti sadajú aj pichaním, bez klapiek...ale presne.
- Tréning s modelom: Aj som sa pýtal koľko majú pretekári natrénované... no nebol som múdrejší. Každému je jasné, že ísť na súťaž bez tréningu je zbytočné. Na jar sa ešte dá guma so silonom natiahnuť aj na poľnej ceste. Padáčik na konci šnúry padá podľa vetra doširoka, vo vegetačnom období, ak je pole - problém, na lúke, letisku pohoda. Nosič, naťahovač gumy je vítaný.
- Gumicug - štartovacie zariadenie. Podľa pravidiel musí byť "košér" a kvalitný. Viem je drahý a potrebuje "pána". Vlaňajší, pohodený v rohu a neošetrovaný je na súťaž nepoužiteľný... a na zmysluplný tréning, na vyťahanej gume, je tiež len núdzovka. Model má inú dynamiku štartu najmä v kľude a výška je menšia. Vo vetre to až tak nevadí, dá sa ťahať...
- Skúšali sme opradenú gumu na krátkej šnúre...ak nemáte inú možnosť dá sa, bez súťažných ambícií . Na zmysluplný tréning opradenú gumu radšej NIE.
- Ako často trénovať? Ak si pozriete tesné výsledky finále je nám všetkým jasné, že F3L je šport! A moje obľúbené: Šťastie praje pripraveným platí aj v modelárstve. Takže ak máte súťažné ambície...často, ako sa dá.
- Bohužiaľ pribúdajúcim vekom aj v modelárstve je to náročnejšie, reakcie sú pomalšie a zrak slabší...a ešte aj pohyb za
praporkom padáčikom je náročnejší. Pomáha aj kondičné rekreačné lietanie - Tuším, že na Slovensku sa ustáli +- 30 modelárov, F3L pretekárov. Doprava na tréning, na letisko, je čím ďalej drahšia..opäť tu neporadím, každý si musí poradiť sám. Ja sa dopravujem na letisko bicyklom a pešo Vo svete je to už bežné. Mládež súťaží a trénuje len v doprovodu ocov, dedkov... ja rozumiem prečo a každý si sem doplňte svoje:)
- Ako ďalej v RES? Nemám modelársku kryštálovú guľu...ale pohybujem sa po letiskách, svahoch a lúkach hodne dlho aby som tušil, ako sa RESká budú vyvíjať ďalej. Na Slovensku je to ináč, ako v normálnom modelárskom svete. Sme jediná krajina na Zemeguli, kde dopravný úrad SR nezosúladil reguláciu lietajúcich aparátov z platnou legislatívou EÚ...pre radových modelárov vlastne sa nič nedeje , platí rozhodnutie DÚ o prevádzke modelov. Modelári športovci, sú neistí, za akých podmienok môžu pretekať v zahraničí. Očakával som že náš modelársky zväz vydá pokyny ku vzniknutej situácii...
- Viem že elita F3L pretekárov sa chystá na skúsenosti do zahraničia , možno ČR. V ČR sa preteká na vysokej športovej úrovni. Majú aktívneho trénera, schválené pravidlá a zaujímavo píšu o RESkách TU a TU.
- Prajem elite na domácej medzinárodnej súťaži F3L veľa športových úspechov. Domáci pretekári nemusia cestovať ďaleko, v Takovskom Hrádku si môžu overiť svoju úroveň...
- Elektrické RESká. Na Slovensku v kalendári súťaží nenájdete žiadne. Dôvod netuším, pravdepodobne nemajú podporu od trénera, keďže systém zapisovania súťaží do kalendára podlieha jeho schváleniu... Viem že v mojom okolí lieta niekoľko elektrifikovaných F3Liek a náročnosť na organizovanie súťaží je výrazne menšia.
- F3L Vetrone na gumicugu určite prežujú ešte niekoľko úspešných rokov.
- Technologický pokrok nezastavíme, tak ako to bolo v F3Jčkach. Výsledky budú čoraz lepšie, tesnejšie a hodnotenie komplikovanejšie. Predpokladám že od pretekárov budú požiadavky na zmenu pravidiel, zavedenie akéhosi bonusu (zmena "vypínacej" výšky)...Veľké plochy potrebné na vleky gumicugom ubúdajú, ak sú, tak budú drahšie...
- Už tušíte kam smerujem: ku koncu klasických F3Liek...ešte sa slovenské poriadne nerozbehli a už ich pochovávam. NIE! Pôvodný zámer:"Vstup do soutěžního létání tak má být umožněn všem, bez ohledu na stáří a především podpořit plné zapojení mládeže" treba zachovať. Stavebné pravidlá sú jasne formulované a lietajúci model, ako cieľ je možnosťou, ako rozvíjať manuálnu zručnosť
mládežedetí. Viem, modelárstvo som učil:) - A zapojenie mládeže: Nečakajme, že v kategórii F3L , kde si našli lacnejšiu realizáciu aktívny pretekári F5J sa mladý pretekári pohrnú. Už som raz písal , radosť a nadšenie do súťaženia "mladým" robíme my dospelí, tak im to aspoň nekazme...a tých +-10% pretekárov synov, vnukov bolo dosť, alebo nie nie?
- Pripomenul som si obdobie F3Jčiek aj hore z uvedeného odkazu. Nebudem komentovať, bolo to jedno obdobie modelárskej histórie. Jéčka nezanenechali vo mne modelársku "stopu" nevlastnil som, dokonca si nespomínam, že by som jéčko riadil.
- Pre mňa sú kompozitové vetrone uzatvorenou kategóriou, čierne, uhlíkaté vetrone sú mimo mojej estetiky, výkonmi mimo oblasti záujmu (vysoko - ďaleké lietanie) a cenovo šialené
- RESká ako F3Lká...ak ste si dali námahu do čítaním odkazu na Lomcovák (namal som síl dočítať diskusiu.-), každému je jasné že vetrone F3L majú limitovanú životnosť...plynulo prejdú do F5Liek.
- O jéčkach som aj niečo napísal a na fotografoval TU:
- http://vojtostupak.blogspot.com/2014/07/world-aeromodeling-championships-for-rc.html
1 komentár:
Ahoj Vojto,
moc hezké shrnutí, dík!
K elektrosoutěžím - v FMT psali, že v Německu je letos jen jedna soutěž v ERES, zatímco v Rakousku deset. V CZE prý pět.
A obecně k budoucnosti F3L - při čtení reportáže o vyrovnaném finále jsem si vzpomněl na článek od Honzy Kohouta na Lomcováku https://lomcovak.cz/ostatni/2012/06/kam-kraci-f3j/. Podle mě skončí F3L dost podobně. ERES jako F5L ale přežije (mě určitě ;-) ).
Hezký den,
H.
Zverejnenie komentára