...Paľo má modely a ja aj bicykel😋
Môj "pohyb" po prírode na bajku je často spojený s modelárstvom....posledná 1/2 stovka mala príjemné ukončenie, na lúke pod dedinou som stretol Paľa. Spolu sme nakoniec až do západu Slnka "púšťali" RESko. Ja som chodil po padáčik na šnúre, Paľo ladil svoj model. Pozorne som počúval... a veľa som sa dozvedel o vysokom štarte modelu na gumicugu a pomalom lietaní v kľude, takto sa často lieta finále súťaží F3L.
A niečo o RESkách.
NOVÉ: už niekoľko dní mám zapísaný výsledok Paľovho laborovania... presne zvážené, zmerané a zdôvodnené. Žiadne zázraky sa v aerodynamike modelov nekonajú! Platia fyzikálne zákony:
ALE!!!
- Naše modely lietajú pri veľmi malých Reynoldsonových číslach, so zbytočne malým plošným zaťažením...
- Prevažná časť letu modelu prebieha na kritickom vrchole rýchlostnej poláry profilu... pomaly, vysoko a ďaleko! ( v stúpajúcom, dobrom vzduchu:-)
- Občas treba klesanie (zlý vzduch:-( rýchlo preletieť, (potlačením)...zákon zachovania energie nepustí: Výška sa "premení" na rýchlosť" .
- Akýkoľvek profil použitý na našich modeloch má teoretické vlastnosti, ktoré sú len zbožným prianím konštruktérov RESiek...
- Pružný poťah, bez pevnej nábežnej 1/3 časti krídla, deformuje tvar profilu...pozrite sa spredu na krídlo, prípadne merajte...aj 1 mm previsu je 5 % hrúbky profilu a so svojim teoretickým profilom sa môžete rozlúčiť:-(
- D box na nábežke (uzatvorená pevná nábežná časť krídla) pomáha priblížiť sa tvaru profilu po celom rozpätí... staršie RES-ká , bez pevnej nábežky to majú v "zlom vzduchu" ťažšie...zrýchľujú strmejšie.
- Hladký povrch krídla na malé a pomalé modely nepatrí ...fólia na krídle to všetko okolo prúdenia na krídle len zhoršuje. Laminárne prúdenie ( vzduch na krídle sa "šmýka",) pri ktorom je profil navrhovaný, sa "odtrhne a vlní ináč, ako to to bolo namerané teoreticky.
- Tu by patrilo spomenúť turbulátor... "odtrhovač" prúdnic vzduchu . Priznám sa, moc som s turbulátorom na krídle RC modelu neexperimentoval a aj školovaní inžinieri v aerodynamike sú často zmetený. Nie, že by nevedeli o čo ide, ale každé malé a pomalé krídlo sa často správa ináč ako má. Turbulátor na RESke radšej NIE!
- Aj najhorší možný profil s rovnou spodnou stranou je lepší ako "zázračný".
- Ľahšie sa dobré a presné krídlo s rovnou stranou profilu, stavia na rovnej doske ...viem, že konštruktéri vymýšľajú na klenutom profile udělátka, ale "šikovný" staviteľ dokáže zmršiť hocičo:-)
- Kupovači hotvých modelov to majú ľahšie... kupujú
mačkumodel vo vreci:-) - Aj Paľo ako precízny staviteľ, má na modely profil s rovnou spodnou stranou.
- Mal by som spomenúť aj "tenké" zakrivené profily (7-8 %), ktoré sa objavili na niektorých modeloch...
- Sú to také obyčajné , presne postavené konštrukčné modely...
- Stretnete ich vo finále a často na čelných miestach budúceho ročníka RES
- Ak sa finále lieta v "kľude", tak budú určite na debni víťazov...takéto modely na gumicugu vystúpajú aj v slabom vetre hooodne vysoko, a pomaly "padajú".
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára