štvrtok 28. novembra 2013

Lyže na RC model.

Konečne nasnežilo!Po vlaňajších dobrých skúsenostiach so zimným lietaní  som nachystal na Falcona lyže. Pred dvoma rokmi sme s Igorom chvíľu váhali či majú lyže na modely  zmysel. Pred Vianocami som na rýchlo  na EPP Akrobata namontoval umelohmotné lyže. Prvé pokusy boli rozpačité, nakoniec to chcelo len zopár vzletov a pristátí a zistil som že je to príjemné spestrenie zimného obdobia. Vlani som na lyžiach poletoval s Cometou. To už bola nááádhera. Preglejkové lyže  už boli ľahké, ale mali ešte malú plochu, takže na čerstvom prašane to bol mierny problém. A terajšie , ešte neleteli ale som si istý že to bude OK. A najdôležitejšie je podľa mňa pri zimnom lietaní je zatepliť trup!!!   Veselý smajlík:-)
A ešte zopár postrehov aby model lyžoval:
NOVÉ...už sa letelo.

  • Každý rok sa na modelárskych fórach vášnivo diskutuje o lyžovaní s RC modelom  TU a TU.
  • Nie je to žiadna veda, predovšetkým model musí lietať BEZ lyží výborne, mierne by mal byť premotorovaný a pilot má trochu nad modelom vládnuť...
  • Začiatky pokusov je nutné robiť v bezvetrí, aby bolo jasné čo robia lyže  pri jazde po snehu.
  • Spodok musí držať smer, rôzne "výklzi"  z dráhy  končia prevrátením modelu.
  • Hmotnosť lyží komplet + -  1/10 hmotnosti  modelu RTF.
  • Veľkosť (plocha) lyží, ako som urobil prehľad na webe  by mala byť 2 g/cm2 (Falcon má 500 g plocha predných lyží 250 cm2)
  • Lyže by mali byť odpružené aby kopírovali pozdĺžnu os modelu pri vzletu a pristátí. Nie je to kritické prvé lyže "plandali" na modely  a dalo sa. Všelijaké gumičky v zime krehnú, najlepšie je pružina od stredu na koniec lyže.
  • Riadená ostruha je podľa môjho názoru výhoda, s modelom sa dá  "rolovať" a vrátiť na miesto štartu pri medzipristátí...
  • Štart: s plynulým plynom + korekcia smerovkou...INÁČ nasleduje pirueta !!! Nevzdávať sa  ! (raz to príde...podarený štart:-)
  • Pristátie, tu sa asi robí najviac chýb: Radšej na rýchlosti (dá sa opakovane vzlietnuť..), pomalé hrozí prískokmi a zapichnutím lyží do snehu... Takže: TAK akurát
  • Sledujte  ďalej, vonku sneží... ale málo:-(
  •  NOVÉ . Prvý let a zopár medzipristátí. V lyžiarskom stredisku v Jasenskej doline na dráhe pre bežkárov som už lietal, príjemné prostredie, ale 1. decembra je snehu málo aj pre Falcona na lyžiach
  • Posledné medzipristátie  do trávy v snehu skončilo s piruetou a od lomeným unášačom ľavej lyže. Nič sa nedeje, naša konštrukčná skupina už zasadla, úprava je jednoduchá: Zajtra je hotovo. 


Žiadne komentáre: