nedeľa 19. mája 2019

Hranická termika 2019

"Pohodová akce, s pohodovými lidmi ..."

V strede Mirek, výborný pilot XXL obrov a vpravo  Radim majiteľ vlečnej a výrobca jedinečných RC vetroňov

Fotoalbum z lietania,

NOVÉ :zostrihané video.
.


Po hektickom týždni v práci, som potreboval poriadny relax, ako ináč medzi modelármi. Výborná predpoveď počasia a pozvánka rozhodli Hranická termika! V "Drahotuších" som už niekoľkokrát bol. Viem že je tam výborná partia modelárov, dobre umiestnené modelárske letisko a tušil som že stretnem "kamarátov z mladosti". Všetko sa stalo a tak ako vždy píšem zopár postrehov.

 PEL MEL  z Hraníc na Morave...
  • Cestu do Hraníc n/M: Poznám, som si povedal, idem po pamäti...omyl za "colnicou" po pár km, prvé obmedzenia , regulovaná premávka, obchádzky, nekonečná kolóna.  140 km za 3,5 hodiny... V prvej kolóne zapínam navigáciu, ktorá  ma vypľula pred hangárom  aeroklubu v Drahoušiach, vraj nie som prvý, čo zakufroval a tak ústna navigácia na modelárske letište a po pár km som na pľace...zlaté slovenské obmedzenia (smajlík)
  • Parkujem na konci asi tridsiatky aut, vydávam sa na obhliadku... sondujem ako funguje GDPR u susedov, prvé zvítania a všade to už lieta, vľavo v aeroklube a pár metrov od dráhy funguje modelársky "provoz"...
  • Akcia bola neverejná...len pre pozvaných modelárov. Ochranné siete pre divákov boli zbytočné, zablúdený zvedavý cyklisti boli skôr raritou. Pani na záberoch sa čudovala: "Proč jsou ty letadla tak malé?"...vysvetlil som, aby sa lepšie fotili. Odchádzala spokojná, nezavadzala.  
  • Väčšinu času som strávil s Rišom. poznáme sa už vyše desiatku rokov. Padli sme si "do oka" v Krnove na európskom šampionáte F3A. Jeho syn Peter známy český akrobat, je tiež moja  "krvá skupina". Rišo bol v mladosti známy maketár, zistím viac a napíšem...
  • K lietaniu nemám čo dodať, treba zažiť: Klídek pohoda, tabáček,,, Natáčal som video, možno z videa bude cítiť atmosféru.
  •  Modely: 
    • Vetrone: Z foto galérie vidieť, že malé (-3m) modely nelietali. Kompozity/konštrukčné modely boli  asi v rovnakom pomere . V termike sa ľahšie "chytali" kompozitové vetrone, všetky  modely boli vybavené telemetriou, ktorá fungovala bezchybne od každého výrobcu.Vleky sa vypínali vo výške +- 350 m a tam už je problém s  dlhodobou viditeľnosťou. nezaregistroval som  žiadnu stratu dohľadnosti,  skoro každý mal pri sebe co-pilota, pre istotu...
    • Vlečné modely: Striedali sa 3 modely, vynikala Z50-ka na elektrický pohon, v súčasnosti  je už el. pohon  v tejto oblasti rovnocenný benziňákom.
  • Piloti: začiatočník nemá v tejto kategórii priestor. Každá kolízia či už na strane vetroňa alebo vlečnej predstavuje riziko straty modelu pri najhoršom aj prerušenie prevádzky. O NEbezpečnosti nemá zmysel  uvažovať. Na štarte je súčasne často aj 6 modelov a každý  pilot je sústredený na plno a si je vedomí rizika kolízie, správa sa  zodpovedne!
  • Neprehliadnuteľnými boli Radim ako pilot elektro vlečnej a  Mirek Hlaváček pilot XXL vetroňa....výrazná osobnosť českého modelárstva. Napriek svojmu hendikepu, pilot par excellence. Ten klobúk na fotografii pred ním snímam aj Ja!
Post scriptum: O rok sa určite  sem vrátim, takže som   pridal v názve rok 2019. Za svoju modelársku kariéru so navštívil možno stovku akcií. Táto patrí medzi TO 10 a viem že budú aj ďalšie ročníky. ...už v auguste sa teším na Retroklání  práve v Hraniciach /M. 




Žiadne komentáre: