...1. februára 2021.
Okolo zúri Korona, predpoveď počasia bola celkom priaznivá, jasno, +-0 Celziov. S kamerou na modely a na okuliaroch som vylietal 4 baterky doma nabité, trochu akrobacie a hodina príjemného relaxu s RC Lidl/AeroScotom Kde? Za letiskom v Tomčanoch pod "Martikami" pri Martine.
O modely som už písal v predošlom príspevku. RC LG/AS vznikol náhodou, a netušil som, že model mi dokáže spríjemniť túto náročnú dobu. Správam sa zodpovedne, mám to šťastie že sa môžem vyhýbať práci-:) a kolektívu...Prírodu mám za domom a dielňu v byte. Som modelárom na plný úväzok, venujem sa svojim RESkám a vprípade modelárskeho počasia odchádzam do prírody, často s modelom alebo len tak.
Začiatkom roka som dokúpil nové "baterky" boli akože do RESka, ale zmestia sa do RC LG. Bez nabíjania ma lúke, si z domu odnášam energiu najmenej na hodinu RC letu...
- Model má výborný klz , dané plošným zaťažením asi 20g/dm2 a stabilitu. Netušil som, že opačná výškovka s stlačným profilom dokáže zabezpečiť ohromnú stabilitu letu vo veľkom rozsahu rýchlostí. Vývojár si dal záležať: Stabilizácia v prijímači a koncepcia pôvodného modelu v správnom letovom režime model robí nerozbitným.
- Otočená výškovka, s nosným profilom robí z modelu svižný RC akrobat. Na chrbte stačí tlačiť minimálne a rovinka na plný plyn...asi 20 m/s...je bez tlačenia. Paráda! Spektrum má letový režim s vypnutou stabilizáciou a nad zemou je to poriadny adrenalín.
- V uvedenej konfigurácie (baterka motor, bez podvozku) z modelu je "hotliner". Model stúpa pod ulom 75 stupňov. Z výšky asi 100 m kĺže , s pomocou zimnej termiky +- 4 minúty. Opadanie -0,5m/s je na kus plastu parádne! Príjemný relax na zimných slnečných lúčoch.
2 komentáre:
To že má výškovka na hornej strane tlačný profil - inými slovami "bežný profil hore nohami", je normálne. A majú to tak aj mnohé skutočné lietadlá.
Dôvod je ten, že bežné (neakrobatické) lietadlo (aj model) má na hlavnom krídle nesymetrický - klenutý profil.
Medzi základné vlastnosti profilov patrí (prioritne) samozrejme vztlak, ale (druhotne) aj klopivý moment.
A ten je u klasických nesymetrických (klenutých) profilov záporný, teda v zmysle, že tlačí "nos" modelu dole. Aby bolo lietadlo (a aj model) stabilné, tak výškovka musí tlačiť chvost modelu (tiež) dole.
Aby sa to dosiahlo, tak výškovka so symetrickým profilom, alebo profilom "rovná doska" musí s hlavným krídlom zvierať uhol nastavenia, čiže výškovka musí mať odtokovú hranu "pridvihnutú".
Ale ak sa použije "obrátený profil" (bez "pridvihnutia"), tak ten už z princípu tlačí chvost lietadla dole a navyše má pri tejto činnosti menší aerodynamický odpor ako symetrický profil s "pridvihnutím".
Ďakujem za komentár a vysvetlenie... v čase keď som písal príspevok som s modelom laboroval a bol to postreh, ktorý som komentoval skôr vizuálne ako letovo, "otočený" profil. Model má v súčasnosti nalietaných +-20 letových hodín a ten otočený profil mi počas lietania vyhovuje. Rýchle a nízke prelety na kvíliaci motor sú adrenalínové, (moc ťahať netreba), malý model lietajúci cez celé nebo vo výkrutoch je paráda!
Na priloženom videu je bežný relaxačný let:https://youtu.be/95m4XxAPr20.
Bežne vylietam 3 baterky, 1/3 letu je "JetStyle"- akrobatická, 1/3 v termike často aj 15 minút a poslednú časť letu lietam len tak...pomaly a nízko:-). Občas lietam dvojfázovo, doobeda skôr v termike, podvečer v bezvetrí viac pohodovej akrobacie.
P.S. Model rád predvediem počas letu...do Očovej rád prídem.
Vojto
Zverejnenie komentára