pondelok 19. decembra 2022

Dalo sa lietať...

 ...13. decembra 2022. Ale  nebol som, bol som sa sánkovať😎.

Ja viem, s modelárstvom to nemá nič spoločné. Mal som výborného parťáka, sánkovali sme na mojom"malom južnom" .Moc nefúkalo, teplota okolo nuly...relax ako remeň

Počasie sa o pár dní zopakovalo,  akurát bolo pod nulou a tiež nefúkalo. Letisko v Tomčanoch je pod snehom,  po lietadlách ani stopy, letisko patrí bežkárom a srnkám.

A ešte trochu modelárstva.  


  •  Aj Vám   v zime "neťahajú" LiPolky? Nič sa nedeje, tak to má byť! O teórii klesania napätia  na LiPolkách  v zime bolo veľa popísaného/google. Pridám trochu "polopatistickej" teórie.
    • Všetko to má svedomí nižšie "svorkové napätie". Všetci nabíjame na 4,2 V/na článok baterky. Ak ste merali (elektrické) napätie/U  na baterke hocijakým merákom, tak to tak bolo. ALE bolo to bez záťaže, cez baterku "neišiel" žiadny (elektrický) prúd/I.  
    • Prečo v zime neťahajú ? Lebo OHMOV zákon...U/napätie = I/prúd x R/elektrický odpor . Ak si nepamätáte, tak : Ujo je Ír... U=IxR/  Napätie U je priamo úmerné od  I a R/ priama úmernosť = čím viac, tým viac.
    •  A každá baterkavnútorný odpor/Ri. Dobrá malý odpor, zlá veľký odpor.  V zime sa vnútorný odpor LiPoliek  zväčšuje/ je to tak, vlastnosť... A keď "preteká" prúd cez motor tak aj cez baterku, na ktorej vytvára úbytok napätia/na svorkách, ktoré chýba motoru...
    • Ako  v zime?  Kúriť, kúriť... mal som aj termobox/ ALE naj istejšie sú vrecká na vetrovke...pravé nabité, ľavé vybité. Pozor na mince,kľúče vo vrecku/ skrat...videl som horiace vrecko na vetrovke...
    •  Ak ste vedeli/U=I.R, tak sa ospravedlňujem za osvetu...ALE nerobím si ilúzie o znalosti elektrických zákonov. 99 % populácie nepozná/viem, učil som.-( . Verím, že modelári sú výnimkou.-)
P.S.1 Aj  v zime sa lieta...na nemeckom DF pravidelne pilotekovia pridávajú svoje zážitka  zo zimného lietania. Pri -6 Celziov by som  to už nedal. Ruky na kniploch/mojich v rukaviciach sú neisté. Mám odskúšané, pri lietaní vonku: +5 C/ Slniečko je hraničná teplota, keď  modelárska pohoda prevládá nad trápením. všetko to istí  halové lietanie 
  • RES-ká  už majú svoj kalendár súťaží/ TU. Predpokladám že, súťažiaci majú jasno s čím to zalietajú. Stále sa preferujú/na Slovensku RESká na gume/F3L. Nepredpokladám že elektrické RESká /ERES sú na "vymretie".-), mojom okolí lieta  asi rovnaký počet "elektrických" RESiek ako "vystrelovacích". Možno ste nepostrehli: Naša modelárska federácia/FAI zastrešuje RESká  v sekciách: F3L /vo vetroňoch , pravidlá TU, ERES/F5L v elektro letoch ešte nie je/ má národné pravidlá/v ČR...
  • NOVÉ:
    • Pred tým než budete vyberať svoje nové RESko, spomeňte si na "moje": Zázračná dvoj metrovka neexistuje.
    • Pripomeniem, že model s normálnym profilom/AG má kľzavosť, z 1m doletí  +-13 m...klesá 0,4 m/s... "normálna" maximálka/ešte letí  je 12m/s,  ALE už klesá ≥ 1,7 m/s
    • Viem, publikoval som, klesavosť 0.3 m/s  ALE s ťažiskom v 48% hľbky krídla...taký model som  ja neuriadil.  
    • Ťažisko sa dá vypočítať/udáva výrobca...jemne sa dá doladiť  +-2mm "dive testom". Doporučujem,  ťažisko nastaviť, ako mi vyhovuje /ovladateľnosť, let na gume a nehýbať s ním!
    • trénovať,trénovať,trénovať...s RESkom je to komplikovanejšie na gume/sneh vysoká tráva...ALE vždy, tak ako na súťaži. A aby ste boli v obraze: Paľo ako špičkový RESkár dáva  výšku na gume, od 80m/bezvetrie  do  145m/maximálne,videl som.... a videl som aj  trénovať  na "krátkej gume"...  radšej NIE, možno tréning pristátia. 
    • Pred sezónou pripomeniem, čo píšu pravidlá v preambuly pravidiel FAI/F3L  TU sa píše...Vzhľadom na obmedzenia týkajúce sa konštrukcie a vybavenia, v snahe zachovať jednoduchosť stavby, je trieda F3L určená ako nízko nákladová na úvod do súťaží R/C. Jedným z kľúčových aspektov tejto triedy je inšpirovať mladých modelárov a integrovať ich do športu... a čo na to reprezentanti F3J a F5L, čo si len tak odskočia za súťažiť do RESiek? A nie je to pravda, že inšpirujú "mladých". Videl a počul som,  je to uzatvorená komunita so vzájomnou rivalitou o umiestnenie 
  • Už som písal,   RC modely vypaľované   laserom ma "neberú".Gunter má foto galériu o čínskom lasery  na svojom webe/každý si urobí svoj názor. Aj laser sa vyvíja/opaľuje menej, možno niekedy ani nebudeme vidieť rozdiel/dúfam. ALE objavil som frézované PURITO, až na na tie   "registere" na krídlach vyzerá veľmi dobre, zdá sa že je konštrukcia "vychytaná"a vraj lieta veľmi dobre    
  • Miestny modelári nezaháľajú. Igor, Jaro Jarko lepia  pilne modely/denne, výsledok publikujem vo albume. TU.  Gabo má svoju Aviu hotovú/skoro. Už oficiálne viem, že v Martine bude súťaž historikov, mimo letiska/na lúke . Už sa teším.

Žiadne komentáre: