sobota 10. decembra 2022

Retromúzeum...

 ...jedno také mám cestou na letisko a to druhé som objavil nedávno.

 Obidve múzeá sú reálne a ešte jedno virtuálne mám v počítači. Do múzea chodím rád, to asi ide vekom. Keď že, jedno som mal pred - 40 rokmi v  prvej práci cez ulicu,  múzeum  a najmä depozit múzea  som mal  rád. Pracoval som ako "profesionálny modelár"/Stanica technikov/ a  občas bolo treba zmeniť oblasť záujmu. Pán majiteľ/riaditeľ, varil výborný punč a tmavé zákutia depozitu múzea boli k tomu ako stvorené.-)...k punču a k múzeám mi ostal dobrý vzťah .

Letecko-modelárske múzeá.

 

  • Aero múzeum v Tomčanoch
  • Je to múzeum pri ceste na letisko v Tomčanoch,  Peter majiteľ múzea je dlhoročný letec a vždy keď je príležitosť tam zavítam.O múzeu bolo video v "Slovensku v obrazoch"/ TU. Už som o múzeu písal/letecký guláš, ale tento rok na jeseň som absolvoval  v rámci strávenia gulášu, obchôdzku exponátov, veľmi zaujímavú prehliadku s odborným komentárom.
    • Pridal sa ku našej modelárskej skupine/Igor, Ivan/nenápadný pán vo vojenskej uniforme/plk.v.v. Všetci sme spozorneli...
      • O tryskáčoch a motoroch vedel veľmi, veľmi veľa. Otázok a odpovedí bolo hodne. Aj školovaní inžinieri sa veľa nového dozvedeli.
      • Pán docent/prezident SLZ je uznávaný odborník v oblasti letectva.
Taká prehliadka múzea s odborným komentárom je neoceniteľná, často sa dozviete viac, ako chcete vedieť.
  • RC Múzeum Lea Leodetera
  •  Objavil som nedávno vo foto galérii modelárskeho klubu/letiska vo Pfaffikone. Pre nás pamätníkov je to ikonické miesto. Je to domovské letisko bratov Giezendannerovcov. Bruno/   bol viacnásobný majster sveta  F3A a Emil je do teraz aktívny a vážený modelár. Pravidelne sa tam koná retro stretnutie a tento rok bolo veľmi početné.
  • Múzeum je súkromné, Leo je profesionálny modelár a otvára na objednávku na komentovanú prehliadku. Pravdepodobne je na svete jedinečné s takou obsiahlou expozíciou.
    • V múzeu je viac ako 500 exponátov najmä z obdobia 50.-70. rokov. Exponátov je väčšina  RC elektroniky, ale aj stavebnice
    • Histórii elektroletov je venovaná jedna časť expozície/ Leo majiteľ múzea bol majstrom Sveta v zlatej ére elektroletu.  Fred Militky  , ktorému je jedna časť venovaná bol priekopník elektroletu/bude viac ďalej... 
    • Katalógy , RC súpravy a  stavebnice. Zlatý fond modelárstva je usporiadaný prehľadne vo vitrínach.
    • RC súpravy. Od Amerického Bonneru, Digi Fly,  Kraft, Simprop, Metz, Graupner,  po Multiplex
    • Digi Fly bol spojený práve z Pfaffikonom a Giezendannerovcami. Boli to drahé a malosériové RC aparatúry.
    • Simprop pre nás  pamätníkov, bol spojený s Fritzom Boschom, prvým profesionálnym modelárom/RC akrobatom
    • Súpravám Graupner je venovaná, veľká časť expozície. Nečudo. V nemecky hovoriacich krajinách  to bola RC ikona. U Graupnera to začalo Bellaphonom, Variophonom po Varioprop. Žltý/6s nám dal Mód 1 a bol vzorom aj mojej pvej "Propky"
       
  • Virtuálne múzeum Radoslava Čížka
  • Nie som fanúšik virtuálnych expozícií. Pri čítaní v počítači mi  často unikajú detaily/čítanie s porozumením.-( ...ALE v tomto prípade je to iné.  Pána Čížka sme/pamätníci registrovali cez známy časopis Modelář a v počítači som si len pripomínal, čo som už vedel.
  • Vzdelaním letecký konštruktér. V "minulom storočí"  bola  jeho funkcia "modelársky inštruktor a lektor"...teraz to budí úsmev, ale ako vedúci krúžkov, tréner, popularizátor modelárstva  to bolo výstižné.  Zvládal cudzie jazyky, anglicky prispieval do Aeromodelleru a nemčinu používal ako medzinárodný rozhodca. Priateľstvo s p. Smolom, prvým šéf redaktorom Modelára, nám pomohlo uchovať historické dedičstvo modelárstva. Medzinárodne bol uznávaný, dostal zlatú medailu FAI.
  • Ako konštruktér bol neúnavný. Za 50 rokov aktívnej činnosti vytvoril nespočet modelov,  je známy almanach/zborník modelov, ktoré sa podarilo dohľadať
    • Gumáky, modely poháňané gumovým zväzkom. Rainbow sa stavia dodnes, teraz ako elektrolet, ale tvar modelu je nezameniteľný a výborne lieta.
    • RC-čka. Od roku 1965 sa objavujú jeho prvé RC modely. Vďaka priateľstvo s nemeckými modelármi od Graupnera vlastnil modernú aparatúru. RC Delfín publikoval  už v roku 1966 v časopise Modelár, s ktorým pod hradom Teck/sídlo f. Graupner, pózoval/foto ďalej.
    • Admrál 1, ako Vé-jednotku som mal postavený/lietal sám a vynikajúco
    • Musím spomenúť Admirál 2 a 3, ktorý mám vo výrezoch a čaká na budúci zimu
    •  A málo známy Admirál/4?,   možno výrezy použijem sem.
       
  • Je prirodzené že pretekal...ako modelár nikdy na svetových šampionátoch nevyhral, ale jeho model XL-59 v rukách Pavla Dvořáka vyhral majstra sveta.
  • Bol vychýrený rozprávač, pisateľ a bodovač.  Možno vďaka jeho článkom, sme  papierový časopis Modelář čítali niekoľkokrát, odpredu do zadu a stále dookola. Mnoho z nás vlastní zviazané ročníky časopisu. Moje ročníky zlatého veku  mám od roku 1968 zviazané na príručnej poličke stále na očiach.
  • Kreslil profily a  nádherne o nich vedel písať/ v čase   návrhu profilov počítačom,  je to úsmevné. Nebolo to také   kreslenie/navrhovanie od boku, Benedekove profily boli vedeckejšie a tie mu boli vzorom ....ALE profilly CRD/co ruka dala/ sme si tiež kreslili podľa krivítka a tiež lietali, nič moc ale  lietali.
  • Čížek a Militky u Graupnera
     Radoslav Čížek a Fred Miliky. Mnoho čitateľov tejto stránky Fredovo priezvisko  nepočulo.
    Bez jeho modelu Silentius by elektrolety vyzerali ináč a objavili by sa pozdejšie. V dobe keď elektromotorom boli poháňané prvé modely/v NSR  o takých modeloch žiadne informácie neboli. Práve p. Čížek, ako jeho kamarát publikoval niekoľko článko o prvých elektrotoch.
  • Fred Militky bol šéfkonštruktérom u Graupnerov, modely: Cobra 1956, Silentius 1960, Amigo I 1960, Amigo II  1966, Hi-Fly 1973. niesli jeho meno, ako konštruktéra. My znalý vieme, že pán Čízek bol za viacerými modelmi. AMIGO II nesie  určite jeho rukopis...ale o tom sa na webe už písalo.






Žiadne komentáre: