štvrtok 7. mája 2020

RC smokrídlo S-2


...ďalší RC model, ktorý lieta na našej modelárskej oblohe na Slovensku.  Kamrát Jarko už má druhé, preto S-2. To prvé som registroval ako  modelársku "roztopašnosť", ale keď  som videl lietať S-dvojku zbystril som modelársku pozornosť:-) Plnohodnotný RC model: Pekný obratný a dobre lietajúci model. S pracnosťou polovičnou ako klasický model, totiž chýba celý chvost...
Prvý krát som sa s touto koncepciou modelov, samokrídlom stretol  v počiatkoch RC modelárstva. Ing Heyer, svahový guru v počiatkoch RC lietania na svahu v ČS publikoval v časopise Modelář svoj model Prkno. Jeho indícia v tom čase bola jednoduchá. Postaviť jednoduchý dobre lietajúci model na svah. Model ma zaujal, svojou jednoduchosťou a neobvyklým tvarom. Dokonca som model nakreslil v mierke 1:1...Zo stavby nakoniec zišlo, ale v spomienkach rezonuje stále.



  • Jarkovo S-2 som sledoval od začiatku stavby. Dokonca, pred korona krízou zasadala naša KK (konštrukčná kancelária:-).  Riešil sa profil krídla a technológia stavby.
  • Stavba modelu ako vždy nádherná modelárčina, poťah z Vliesu, lakované do "polomatu", je hotová alchýmia miešania lakov...popíšem pri svojej Sagitte.
  •  Na krídle je turbulátor, účinnosť preukázateľná. Dokonca funguje aj na malých akrobatoch..
    • Turbulátor mení prúdenie  vzduchu okolo profilu...je to veľmi zložitá oblasť aerodynamiky  
    • Samokrídla sú náchylné  neočakávane "padať po krídle". Turbulátor zo samokrídla vytvára prívetivý model. Prvé pokusy uviesť model do vývrtky z bežného letu nedopadli úspešne:-)
    • Malé akrobatické modely často lietajú dobre len  v určitom rozsahu rýchlostí. Turbulátor poláru profilu "zaobľuje", letové vlastnosti sú podobné vo veľkom rozsahu rýchlostí...overené na malom Igorovom akrobate...(bude video)
 O  aerodynamike samokrídel, ťažisku a skrútenia krídel toho veľa neviem, naštudujem a pripíšem sem na blog.


Sledujte ďalej na príspevku pracujem... 



Žiadne komentáre: