nedeľa 25. decembra 2022

Lietanie na Štefana 2022...

Výborné počasie, príjemná atmosféra také bolo Štefanské polietanie v roku 2022 na letisku v Tomčanoch. 

P.F. 2023: Do nového roku 2023 nám prajem: Klasické, veľa šťastia a zdravia/šťastie a zdravie  vraj praje pripraveným...a nám modelárom prijateľný, nový letecký zákon, zodpovedný zväz modelárov a pretekárom, súperov lietajúcich podľa pravidiel.

Viac vo fotoalbume nášho modelárskeho pamätníčka.

 

 Skalní  členovia klubu vydržali do pozdného popoludnia. Dlho sme diskutovali po skupinkách/lietači, stavači, kupovači...nenápadne som som sa presúval/ pozorne počúval a občas sa zapojil. Bolo o čom. Najdôležitejšia informácia: 

 NOVÉ, bola: Klubová schôdza, 14. januára 2023.

PEL MEL z výročnej schôdze nášho klubu/RC Modelklub Martin...bude aktualizovaná/dúfam.
Po dvojročnej pauze opäť na živo, v útulnej krčmičke nášho člena Jozefa.
 
Aj keď Korona ustúpila, žijeme naďalej zložitú dobu: Všade naokolo, v médiách pokračuje zastrašovanie. Kríza, zdražovanie, nedostatok, chudoba... a ešte k tomu nezmyselná vojna a hádky politikov. Nezostáva nám nič iné, než obrátiť tvár ku Slniečku/doslova a tiene doby zostanú za chrbtom...
A  teraz už len o modelárstve:
  • Napíšem na úvod, že to bola  najlepšia naj konštruktívnejšia modelárska schôdza, akú som v 40 ročnej histórii klubu zažil, v tom sme sa viacerí zhodli a bolo nás live +20 členov....
    • Priznám sa, že som cítil pred výročkou, určité napätie...stretávali sme sa v  len skupinách/ďalej píšem, lietanie na Štefana...
      • Po prvých  empatických vetách  predsedu   v správe  o činnosti a rozdaných  dokumentoch, nám všetkým bolo jasné...aj takto sa to dá/vzájomný rešpekt.
        • Bohužiaľ , za bývalého vedenia, sa  z  modelárstva  a z členstva v klube stala povinnosť, byť pre klub užitočným/organizovať, súťažiť  a pri konfrontácii často padli aj vulgarizmy...
        • Dokonca z modelárskeho klubu   sa v minulosti/za predošlého vedenia aj vylučovalo/za pasivitu.-(...
    •   Teraz bolo zodpovedne/písomne všetko pripravené...otázky/odpovede sa riešili kultivovane.
  • Program klasický, viedol Ľubo/predseda:  Správa o činnosti, peniaze, majetok/MTZ, výbor  klubu, obed/vinikajúci, diskusia, rôzne/členské/ a všetko demokraticky odhlasované...pre členov bude zápisnica.
  • Diskusia/Rôzne...vecná, nekonfrontačná.
    • Posunul som som  osobné modelárske prianie do nového roku/všetko najlepšie, od predsedu Lermasu na prítomných modelárov.
    • Náš klub bol založený v roku 1974. zo zakladajúcich členov už zostal len Igor. Pridal detaily, teraz úsmevné...
      • Mali sme 3 predsedov: Ataman/Vilo klub zakladal ...už si ho veľa súčasných členov nepamätá. Zanechal výraznú "stopu" v histórii, klub RCM sa stal modelárskym veľkoklubom...mám najlepšie spomienky.
         
    • "Centrála" klubu je momentálne na letisku v Tomčanoch, v modelárskom karavane, letisko Aeroklubu, je regulované leteckými zákonmi, činnosť modelárov rieši koordinačná dohoda. Všetko, plocha, prenájom je komerčnej báze/platené...zatiaľ si to môžeme dovoliť.
    • Súťaže/F3L, F3K, hádzadlá, historici,  budú  v okolí Martina, podľa kalendára súťaží:
    • Členské príspevky/primerané, pre väčšinu prijateľné/dotuje klub...súčasťou je aj poistenie modelárskej činnosti KOOPERATIVA poisťovňa, a.s. Vienna Insur...poistenie/1 člena 0,71 EUR, citujem výpis z účtu.
      • Postenie nekomentujem/autocenzúra...bolo v diskusii, dostali sme vysvetlenie za akých podmienok "funguje". Do poisťovacích podmienok vstupuje niekoľko modelárskych obmedzení, ktoré reguluje  platné rozhodnutie DÚ
    •  Propagácia klubu.V tomto roku nás/členov  budete  stretávať  po súťažiach/akciách v jednotnom oblečení RCM Martin/tričko, vesta+vlajka.


Ešte PEL MEL z počutého a  videného na Štefánskom lietaní:

  • Náš klub RCM Martin má domovské letisko na ploche Aeroklubu Martin. Tento rok/2022 sme fungovali podľa koordinačnej dohody...Aeroklub má tento rok nové vedenie, ku modelárom sa správa prívetivo. Lieta sa vo vymedzenom sektore za presne určených podmienok. Modelárom/ lietačom na letisku to vyhovuje. Moje lietanie, je asi 1/5 letového času na letisku, každé lietanie koordinujem podľa aktuálnej situácie. Bohužiaľ nečlenovia klubu si na letisku nezalietajú, vydávajú sa "povolenky" +kamerový systém.
  • Členovia klubu...po dlhšej dobe sa na PF 2023 objavujú modelári, vlastniaci, lietajúci  RC model... Korona nás "vytriedila", čo je dobré! Bude náš menej... a konečne sa stretneme na riadnej schôdzi v strede januára.
  •  Moje výstižné stavači, lietači, kupovači/modelári menia charakter modelárskych klubov.  Aj v modelárskom svete, je to tak. Musíme sa akceptovať. Je to dané manuálnou zručnosťou, finančnými možnosťami populácie/modelárov. ALE, nie je to také jednoduché..vlastniť RC model, je aj  zodpovednosť voči svojim schopnostiam a bezpečnosti/nie je pravda lietať je tak ľahké!
  • Bohužiaľ Česko-Slovenské modelárstvo sa nedá porovnávať. Slovenský letecký zákon je v príprave. V Čechách už prebehla novela, interpretovaná v modelárskej verejnosti autoritou, predsedom modelárskeho zväzu... Slovensko sledujem a budem informovať.
  • Nenápadne"pohodený" malý model zaujal, asi len mňa...bol som v obraze "3D tlačenka". Niečo som mal naštudované, asi dva modely som držal v ruke. Priznám sa neoslovili ma/nevidel som lietať. Majiteľ mi model predviedol, "otvoril", poťažkal som/bez bateriek +- 1/2 kg...prvý pocit na metrovku ťažké. Chvíľu som googlil, našiel odkaz na zdroj EclipsON. Vraj sa dá vytlačiť aj ľahší/ 30 g/dm2 . Modelom v 3D tlači dám ešte času na zdokonalovanie.-), bublinky/EPP, XPS ma už presvedčili, jeden nodel lietam v hale a druhý otĺkam za domom... ale na  tlačiareň mám aj  miesto v dielni/bude príspevok na blogu.
Počasie nakoniec vyšlo nad očakávanie, teplo a príjemne/Slniečko.

 .... a deň pred Štefanom bolo takto.

  Moji kamaráti  včera doobeda/ 25. decembra ,  kráčali  na skialpoch  na chatu pod Chlebom,   na polceste  počasie  bolo  "božské", bezvetrie a teplo..

Počasie bude/asi takéto ,  na letisku v Tomčanoch pri Martine... a v rakúskych Alpách nič moc.-)

P.S...a toto bolo moje štyridsiate tretie/43 a prvé v roku 1979, treskúcej zime...



Žiadne komentáre: