piatok 24. februára 2023

Koľko máte modelov ?...

 ...aktívnych mám 5 RTF/ready to fly.  Z nedostatku inej činnosti na rc network nemecky hovoriaci modelári diskutujú z teplúčka svojich domovov/dielní o.i. aj o počte svojich modeloch. Zaujalo ma a viac napíšem ďalej.

Teraz keď našim modelom počasie nepraje, častejšie na toto fórum zablúdim...je úplne iné ako naše 2/3  česko-slovenské  fóra- je o modelárstve.Každý modelár si tam nájde svoje...nájdete tam vrece plné modelárskych trikov, Jedinečný  je katalóg RC modelov RC Wikipédia. Nájdeme tam skoro/všetky naše retro vetrone: Od Amiga po VentusDiskusia je veľmi aktívna/doslova každú minútu sa niečo deje.
 
Moje RTF modely.
A koľko máte modelov?
V diskusii ma zaujalo: In Summe (leider schon ) über 130 Modelle auf 5 Kellerräume verteilt und davon ca. 100 Einsatzbereit , fragt mich bitte nicht warum/weshalb/viac ako 130 modelov v 5 miestnostiach suterénu...podvedome som sa otočil ku regálu s mojimi piatimi/5 modelmi a sto/RTF modelov sa mi zdá akosi veľa...predpokladám že majiteľ ich nerobil sám. Ale by som krivdil, veď páter Cerha pred -50 rokmi/1972 lietal s modelom č.26, vlastnoručne vyrobeným. A odvtedy ich vyrobil niekoľko desiatok...takže,  tá stovka modelov je asi reálna, určite nie pripravených na let/RC vybavenie+motor
 
Odzneli  zaujímavé názory, dokonca objavila sa aj psychoanalýza modelárov s veľkým počtom modelov. 
  • Ako som vyrozumel často hromadenie modelov súvisí s kupovaním/"kupovači"
  • Nemecky hovoriaci modelári sú v inom  lepšom finančnom vybavení ako našinci, nie je problém si zaobstarať aj viac modelov ročne.
  • Majitelia veľkého počtu modelov sú v dôchodkovom veku, za mlada modely stavali, technológie väčšinou RC modely už uzemnili... a ľútosť, vyhodiť.-
  • Taká návšteva vydarenej modelárskej akcie je motivujúca: Taký model chcem mať aj JA. Často model kúpim...
    • Model nezvládam/rozbijem, čo keď ďalší/novší lieta lepšie. 
    • Nový model letí lepšie, ale omrzí.
  • Viem, boli aj stavebnice. Modelári na nemeckom DF ku sa chvála aj krabicami nepoužitých modelov...často takéto modelárske poklady kolujú po burzách, ako výmenný tovar/už retro
    • Objavujú ra reedície  ikonických stavebníc/Graupner...skoro vždy vypaľované laserom.
      • Tu odbočím, niekde som zachytil,že opálené/čierne hrany  drevených komponentov sa dajú "umyť" odstraňovačom sekundového lepidla....no neviem, čo na to klasické disperzné  lepidlo/"zažratá špina".
    • Frézovaného RC Admirála v rozsype mám, je v poradí: 1,2,3 8-)/smajlík
  •   Z vlastných skúseností viem, že zhotoviť lietajúci  model od "gruntu" je možné v počte 1/2 RC modelov ročne, takže  aj celoživotný modelári to zvládajú  vo vysokom počte.
  • Teraz v dobe nových technológií, mi stavači to máme  tiež jednoduchšie, také RESko na uhlíkovej trubke sa stavia rýchlo, sekundové lepidlo to  radikálne urýchľuje...veď sa predáva  už na 1/2 litre.
    • Mať 3/4 aktívne RESká je už bežné, unifikácia/vymeniteľnosť komponentov počet modelov zvyšuje.
  •  Plastové modely  vnášajú do modelárstva prvok "konzumného" artiklu, často s krátkou životnosťou...a známe: Cena hračiek sa mení vekom platí v modelárstve 100%ne
  • Ako tie naše hračky skončia? V odpade, tak ako pozostalosť po našom  modelárskom Atamanovi.
    • Okolo kontajneru, kde skončili jeho modely som chodil z práce...zachránil som dva sklo lminátové trupy, jeden dostane druhú šancu lietať, už na tom pracujem.
 
A ešte pridám aj tie moje  obľúbené retro  RC modely.
    Titulka Modelář 9/1972
  • Na preloženej fotografi sú zvolenskí modelári na súťaži na Sliači v roku 1972, Páter štartuje svoj model č. 26 , spomínaný v príspevku
  • Fotografia je z titulku Modelára 9/1972/mám v archíve , vpravo Páter, slovenská ikona RC modelárstva, všetci RCčkari sme ho mali za vzor.
  • Mne sa podarilo  po 15 rokoch od záberu s Páterom súťažiť/nič  moc...
  • Každé naše stretnutie, bolo jedinečné  vtipné a  neopomenuteľné. Spomienky na jeho začiatky v  modelárskom krúžku/ hitlerjungen si pamätám dodnes.

 

P.S. Ak čítate o Páterovi a máte možnosť tak pozdravte, ako viem je už deväťdesiatnik. Jeho modelársky život je na slovensku jedinečný, stál by za príspevok/možno za video rozhovor....(záväzok).

Žiadne komentáre: