V poslednom čase aj s obavou vnímam , či takáto skupina "modelárov" nám neskomplikuje, možno nevedome, naše hobby aj na Slovensku. V ČR na mojehobby.cz prebieha živá diskusia práve na TÚTO tému..
Na úvod radšej začnem takto: V Slovenskej republike som nenašiel žiadny predpis, ktorý by reguloval prevádzku a stavbu lietajúcich "aparátov" (modelov?) do hmotnosti 25 kg. ( 20 kg. ?) Takže, čo nie je zakázané je dovolené...?
V civilizovanom svete už je táto prevádzka definovaná a regulovaná. V ČR nedávno ÚCL presne definoval čo sa smie, kedy a ako. Na modelárskych fórach sa vyjadrujú autori predpisu, dokonca modelári sa podieľajú na tvorbe zákona. NA Slovensku zatiaľ NIČ také neexistuje (alebo sa mýlim...?)
Veľmi pozorne sledujem z pohľadu RC pilota, túto problematiku v modelárstve.Viem že na jarnom zasadnutí modelárskej sekcie FAI sa budú prejednávať možnosti a použitie nových elektronických technológií do doterajších FAI kategórií.(telemetria, gyro-stabilizácia, GPS a FPV...).
Lietanie ala FPV , nemá veľa spoločné s klasickým modelárstvom. Viem, skúsil som na vlastné oči a kniple...Aj keď pred pár rokmi a v súčasnosti je technika o hooodne ďalej, mimo bežného amatéta. Pridávam zopár postrehov ZA a PROTI, ako obvykle heslovite a pridám aj odkazy...
Som ZA aby moderné technológie boli legálne v modeloch, spríjemňovali hobby :
- Telemetria, prenášanie údajov z letiaceho modelu modelu na zem: Výška, vario, rýchlosť, GPS poloha, spotreba energie...prispievajú k bezpečnosti letu a pohode pilota.
- Stabilizácia letu: Pri hromadných štartoch F3J, F3B je obrovské riziko zrážky s neriadeným modelom v rýchlosti +- 200 km/h...
- "Programované" lietanie...na mape si nájdem trasu, čo sa mi páči a preletím...natočím. Virtuálna realita NEMUSÍ súhlasiť so skutočnosťou, prekážky, ľudia, zvieratá, vtáky...UFF, a čo chyby HW, SW , vírusy...
- FPV lietanie nad obývanými oblasťami a verejnými objektami...Česká ÚCL musí kolabovať... tá pasáž nad Pražským hradom je "úžasná"... byť nad Kapitolom tak si pilot doživotne nezalieta:-(
- Lietanie bez vizuálneho kontaktu...ÚCL to má ošetrené, pitot letiaci cez FPV MUSÍ mať doprovod sledujúci letiaci objekt vizuálne a byť pripravený na prevzatie riadenia !!! Takže za kopčekom a nad mrakmi radšej nie...
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára