nedeľa 17. marca 2019

Rozhodnutie DÚ č. 1/2019

Už pár dní čítam na stránkach Lermasu, že 14.3. 2019 sa bude konať jednanie zástupcov k novému rozhodnutiu...takže nejaký návrh už existuje.Chvíľu som "gúglil" a našiel som u Ľuboša na Aviatika.sk.

Zatiaľ mám stiahnuté, uložené  a vytlačené na preštudovanie
 A môj  prvý dojem?
 Bruselský úradnícky jazyk a pravdepodobne laický preklad originálu na tvorbu rozhodnutia sa prejavil aj na texte návrhu.  Výsledkom , hneď na začiatku  je zvláštny (komický,nešťastný...) spôsob pomenovania RC modelárov na "Pilotov na diaľku"  Nechcem byť  pilotom na diaľku, som pilotom diaľkovo riadeného modelu!  Bohužiaľ , vážny dokument stráca na dôležitosti takýmto nešťastným spôsobom. Modelár ovládajúci model je stále pilotom, ale modelu diaľkovo ovládaného-riadeného modelu.
A prečo mi to vadí? My starší modelári  si pamätáme zástupcov z Československa na zasadnutí CIAM FAI v Paríži keď publikovali závery zo zasadnutia v angličtine, v časopise Modelář. Môj, teraz už priateľ Láďo Hadač,  vtedy ako delegát a redaktor-elév časopisu  svojim nenapodobiteľným spôsobom   odborne  preložil  a napísal  že," jaká pravidla platí pro rc piloty...", všetci sme rozumeli a oddane sme to podržiavali !
 NOVÉ: Martin Pilný  odborne preložil a zverejnil článok  modelárskeho publicistu a právnika Jurgena  Lefevera  o regulácii modelov Európskou  úniou.
  • PEL MEL mojich  postrehov...
  • Pozorne som opakovane prečítal ,zvýrazňoval a písal poznámky...anglické výrazy, jazykový  štýl konzultoval.
  • Predovšetkým treba autorov návrhu pochváliť, jen napísaný v kvalitnom “ legislatívnom rámci, písaný tak, aby bol zrozumiteľný pre cieľovú skupinu“ ...povedali diplomovaní kolegovia.
  • Obsahovo,  návrh dokumentu nie je aktualizovaný o posledné informácie z 28 februára 2019, takže zmeny  konečnom „rozhodnutí“ určite  budú...
  • Zástupcovia Lermasu v jednaní s DÚ, nebudú mať jednoduchú úlohu. Zostava „vyjednávačov“ musí byť fundovaná a empatická ku všetkým modelárom. Vyjednávanie len pre svojich (členov Lermasu)  sa vypomstí v už tak naštrbenej autorite organizácie...
  • Tabuľka zo začiatku príspevku je  určite konečná, zrozumiteľná a jasná. opakuje sa v každej úrovni dokumentov EASA, váhové rozdelenie modelov vychádza z crash testov renomovaných inštitúcií  na gélových figurínach. Zvláštna hmotnosť modelov viac ako 0,91 kg je  výsledkom definovania  „nebezpečnej kinetickej energie“ pri náraze do človeka.
  • Najčastejšie diskutovaná je výška letu diaľkovo riadeného modelu.  Výška 120 metrov pre rekreačných pilotov je  rozumná hodnota (viem, mám nastavené na telemetrii...). Pre akrobatov, tak-tak stačí, ale pre "termických" pilotov určite bude treba výšky viac... (max. 500 m?).  Tu je priestor na vyjednávanie s DÚ. Všeobecne zvýšenie limitu výšky letu je určite nepriechodné. Riešením bude asi len výnimka  vo vyhradenom priestore chválenom DÚ.
Určite pribudne:
    • Preukázanie znalostí pilota ( registrovaný on-line test) od  stanovenej hmotnostnej kategórie....
    • Registračný lístok pilota spojený s modelom...
    • Vekové obmedzenie  RC pilotov...
    • Spresnenie výškového limitu 120 m  a hmotnosti 10 kg pre „svahových“ modelárov...
    • Upresnenie  pod kategórie A,  modelov do 25 kg (možno by obstálo pomenovanie kategórie   športových pilotov) a kategórie B  s modelmi 25kg -150 kg  ( "display  a dron" pilotov, s preukazom „remote pilot“ )

Žiadne komentáre: