sobota 27. apríla 2019

Fenomén F3 RES...

...súťaž RC vetroňov kategórie F3 RES v Nevericiach.


Zostrihané video nájdete  na mojom video kanály

Absolútna pohoda, prijateľné počasie a dáma v rukavičkách na letisku !

Každé modelárske obdobie má svoj fenomén- úkaz. Súčasne  to vnímam tak, že zas modelárske Slovensko "objavilo" malý vetroň vo vleku na šnúre...teraz je to F3 RES.  Boli Á-dvojky, Vé-dvojky  a teraz sú to RESká. Podľa diskusie na slovenskom  RC fóre sa mi zdalo že štart kategórie bude razantný, zatiaľ  majitelia modelov váhajú s účasťou na prezentácii modelov. Svoje urobilo  v Nevericiach aj neisté počasie, súťažilo 10 modelárov, výsledky som našiel u Jula na fotke.

NOVÉ, pribudol fotoalbum
NOVÉ: Pravidlá F3RES preklad z nemeckého originálu.

  • RESká podľa pravidiel, sú  klasická vetrone pri ktorých je povolené riadiť smerovku (R) , výškovku (E) a brzdy (S). Klasické Védvojky, boli len dvojkanál, (RE), brzdy sa neriadili, vlastne sme ich nepotrebovali.
  • Brzdy: Sledoval som ako ich kto používa...videl som to len u Jula na pár sekúnd, vo vetre viac škodili ako pomáhali. Umiestnenie bŕzd, spojlerov v strede krídla (poľa aerodynamikou) len vytvára úplav na smerovku a výškovku, takže riadenie pri pristátí na spoljeroch je problém...
  • Gumicugy, zaisťuje poriadateľ...zodpovedný ich má pripravené a natiahnuté furt a vždy:-). Niekedy to bolo aj celé desiatky minút, takže určite pri štarte neťahajú rovnako. Pri  Védvojkách sme mali svoje, (gumicugy) hýčkané, mazané a uskladňované v tme...možno by bolo dobré aby každý ťahal na svojom, veď doma asi trénuje na gumickgu tiež.
Modely:
  • Na šiel som porovnávaciu tabuľku na webe, možno budete múdrejší...
  • Väčšina modelov je potiahnutých nažehľovacou fóliou,  rýchle na dokončenie a efektné farebne. Aerodynamicky to až také dobré nieje...fyzika lietania nepustí. Existuje Reynoldsovo číslo, ktoré to má na svedomí:  Jednoducho malé modely, a RESká také sú, lietajú pri malých hodnotách, ktoré neznášajú hladký povrch. Kto chce vedieť nech číta TU
  • Argument, že lakovaný papier patrí na historikov, je pravdivý, ale ten kto chce lietať lepšie a dlhšie ten papier tam dá...
  • Mne sa páčil proporciami model RES Liptov, lieta veľmi dobre, ale ako som už písal hore, spojler na krídle aerodynamike moc nesvedčí...
  • Videl som stavebnicu modelu, všetko do seba všetko zapadá výkres je excelentný. Vadí mi vypaľovanie komponentov CNC  výkonným laserom, hrany sú o pálené, nevyzerá to (aspoň pre mňa) dobre. U u nás v Martine vzniká niekoľko modelov a jeden  už lieta...



...ešte dáma v rukavičkách na letisku. Pomocníčka  z radov organizátorov zabezpečovala naťahovaní lanka gumicugu na štart. Klobúk dolu pred jej vytrvalosťou!




Žiadne komentáre: