pondelok 4. júla 2022

Lietanie v horách, Malá, Veľká Fatra a iné kopčeky...

 ...obe pohoria mám na dohľad nad mestom Martin cestou domov.

Bežné modelárske lietanie v Národných parkoch MF a VF NIE JE povolené!

Malá Fatra nad Martinom,  v strede cesta do Žiliny pod Strečnom, vpravo pohorie na Južný vietor.


Pravidelne sledujem príspevky nemeckých modelárov, ako si to vysokohorské lietanie užívajú. Aj dnes, v pondelok,  sa objavili fotografie z víkendu ako si to užívali...a na MH Milan/MP jet, pridal fotografiu  a status / na Slovensku v súčasnosti nemožné - modelárska lúka v horách ...  Kreuzkogel je těsně nad (tak 300m vzdušnou) a ten má 2027 m/n mořem... a to bola indícia na  tento príspevok.  Jednoducho závidím!


Celé leto mám pred očami pohorie, kde také vysoko horské lietanie sa dá, by bolo možné . Často pri J a JV vetre/ po denných  horúčavách/ s modelmi v batohu vychádzam na moje kopčeky za domom , pri návrate sledujem Pekelník a Krížnu. Nedalo mi...mejloval som, telefonoval, čo na to na ochranári,  úradníci z úradov životného prostredia a súčasná legislatíva DÚ.  Bohužiaľ nemám súhlas na publikovanie niektorých mejlov, úradné mi nerobia problém.

 Výsledok:  RC lietanie v NP nie je povolené!... V teréne vám v zmysle platnej legislatívy môže byť udelená pokuta až 300 Eur na mieste, je možnosť to posunúť aj na SIŽP, kde sa pokuta môže znásobiť. Zákon dáva možnosť vec vďaka ktorej dochádza k porušeniu zákona odobrať, je jedno či ide o motorku, snežný skúter, osobné auto, paraglaid, model lietadla...Kontrolujú to zamestnanci S NP Malá Fatra spoločne zo Strážou prírody, teda pre naše územie cez 50 ľudí... toľko citát z úradného melu:-( 


 Aby príspevok bol kompletný, musím napísať ako je to možné v Alpách: Väčšina krajín EÚ svoj  modelársky hobbyzmus zastrešený znalými, zodpovednými ľudmi/autoritami  neúnavne komunikujúcich s modelármi/úradmi. Asi to nie je jednoduché pri zložitej EÚ legislatíve...aj Francúzi to v modelárstve nemajú jednoduché, cudzinci si vraj tam v Alpách nezalietajú. Ak na niekomu takéto  legálne podarí, rád sa podelím v tomto blogu o Vaše pocity. vojtobodkastupakzavinacgmailbodkac

Diskusiu o lietaní v horách sledujem ďalej,  v Slovinských horách sa tiež lieta  TU.

  • Velika Planina v Slovinsku je prírodná rezervácia, a lieta  sa RC modelmi takto:Video DS
    •  Lieta sa z hrany kopca skúsených  RC pilotov to zvádza na Dynamic Soaring/DS
    • Svah z videa vyhľadávajú inostranci/cudzinci a vraj ignorujú domácich..hlavné že to sviští a dáva adrenalín...
    • V diskusii odznelo: ..DS lietanie je bohužiaľ vždy trochu problematické....zvuk a rýchlosť/modelu  niektorých ľudí desí, nie bezdôvodne....
    •  Čo dodať...ak je  na hrebeni kopcov viac RC pilotov,  ako turistov ,tak začínam ochranárom rozumieť. 


Viem si predstaviť také  zážitkové  RC lietanie  aj na Slovensku , je to fantastický pocit voľnosti  v spojení s naším hobby. Cez víkend som si to bol zažiť...bez modelu.

Mimo modelárstva  sa stretávam s komunitou turistov, vášnivých cyklistov a plavcov/otužilcov, stále obklopený našimi horami. Často príde na  reč moje modelárstvo/ + lietanie s dronmi, aké máme obmedzenia, pričom momentálne vo mne rezonuje intenzívna komunikácia s  ochranármi z NP Malá Fatra.

  NOVÉ Dodatočne pripísané..

 Od napísania príspevku uplynuli dva týždne, do vzduch som sa dostal na dve hodiny kondičného lietania s Lidl/Gliderom...je júl 022, plávanie, bicykel, príroda a rodina dostali prednosť pred modelárstvom.

  • Nešťastné Drony. Stretol/započul som ich na naj neočakávanejších miestach. Majitelia spravidla nemajú tušenie o ich regulácii Portál MamDron funguje a snaží sa o osvetu, netuším ako úspešne...aplikáciu mám nainštalovanú ne/aktívne zóny sledujem z dôvodu lietania mimo letiska.
    • Zvuk dronov vizuálne spojený s lietajúcim aparátom nie je príjemný. Niekoľko krát sa mi stalo, že mi došlo až po chvíľke, si uvedomiť/aj keď viem ako "hučia" o čo ide. 
    • V horách sa smerovo zvuk ťažko stotožňuje zo smerom letu. Často lietajú na "diaľku", pilot je mimo vizuálneho kontaktu:-( Turisti sú  často zmetení/kto to ne/riadi, odkiaľ to a kam poletí?.
    • Dravce vyššie v horách vyvádzajú mladé,  jednoducho učia lietať loviť/sledoval som na Krížnej... a videli ste okolo Dronu lietať vtákov? Ja nie! Rozumiem ochranárom,  v lete Drony do hôr nepatria!
    • Drony nad vodnou hladinou. Posledná skúsenosť...asi najhoršia. Letná slávnosť na kúpalisku... bolo treba zdokumentovať. Pozvaný kameraman/Dronista , stojac pri bazéne dal skúšku nad hladinou vody/pozoroval som návštevníkov, hodnú chvíľu trvalo než  sme sa zvukom zorientovali. Pilot menil výšku nad zrkadlovou hladinou vody... a nastala interferencia zvuku, "bzukot" vrtuliek sa zmenil v určitej výške na  nepríjemný "hukot", prekvapilo nás to všetkých... Dron nad vodou radšej NIE... a  Drony nemajú plaváky!
      •  Dron nad Štrbským plesom/jazerom...filmoval svadobčanov v lodičke celé popoludnie/mám na fotené, (majú asi dohodu z miestnymi  ochranármi)...práve tam neboli.-(
  • Turisti a plavci na prírodných plochách...
  • Bajkeri...


Na príspevku pracujem....

Žiadne komentáre: