pondelok 25. júla 2022

World Championship F3K 2022

 Majstrovstvá Sveta v kat. F3K 2022


 

NOVÉ: Moje PEL MEL okolo súťaže na konci príspevku. 


Otvorenie súťaže


 Takto sa začínali v nedeľu podvečer na letisku v Tomčanoch pri Marine...

Víťazi, tesne po finále...a všetko bolo ináč.

 ...a takto v piatok poobede končila.Výsledková listina TU



Súťaž TU a na FB

  • Pre bežného návštevníka letiska málo atraktívne modelárstvo: Rádiom ovládané vyhadzovacie modely, z pár metrov všetky rovnaké a neprehľadné hodnotenie...
  • Z modelárskeho pohľadu: Fyzicky náročná kategória  komerčných RC modelov....
  • Zakladám fotoalbum do ktorého budem vkladať fotografie...pravdepodobne denne aktualizovaný, mám to po ceste domov z prírody...

Súťaž začala, pár fotografii z prvého dňa, moje vo fotoalbume

Fotoalbum na Google foto. a TU


Prvý deň súťaže.

Druhý deň súťaže

Pridám zopár poznámok...

  • Obdivujem časomeračov/organizátorov v tomto modelárskom maratóne...10-11 hodín  v strehu, sledujú, merajú výsledky letov. Všetko to má na starosti po športovej stránke Miro, profesionálny modelár.  Ako som počul, modelárska angličtina mu nerobí problém...stále komunikuje/opakuje informácie  ktoré už niekoľkokrát určite odzneli.-)
  • Počasie zatiaľ súťaži praje. Teploty sú v našom kraji znesiteľné, občasné nočné dažde súťaž nenarušujú. Prevládajúci severný vietor na otvorenom letisku príjemne osviežuje, tropické teploty do konca súťaže nehrozia.
  • Na letisku som tak 1-2 hodinu denne, "vyvolávam  a publikujem fotky" asi rovnako... a modelárstvu na toto letné obdobie venuje dosť/prednosť má príroda, bicykel a rodina.

Deň tretí

 Bonus...tretí deň bol z pohľadu pretekárov asi najvydarenejší, nosilo celé nebo a mne sa fotografovalo najlepšie, svetla bolo najviac a dalo sa laborovať s časom závierky


Finále ako panoráma

Moje PEL MEL okolo súťaže. 

Prejavil som obdiv  pretekárom, organizátorom, časomeračom...týždňový maratón na "plný plyn", fyzicky  a mentálne je poriadna zaberačka/neviem, či by som to dal.-(

Na začiatok vložím výsledok finále...tu je jasné prečo som v príspevku napísal: Víťazi..., tesné výsledky, rozdiel v stotinách %. Dlho som váhal, ako to skomentovať. Napíšem svoj názor/osobný pohľad, ktorý viem zdôvodniť zažitým, vypočutým, videným, zdokumentovaným.

V žiadnom prípade nechcem spochybňovať výsledky, na to majú právo pretekári Juri...nestalo sa.

  • Pre mňa boli víťazmi prvý traja! Aj samotní pretekári tesne po finále nevedeli na čom sú...gratulácie  a radosť bola opatrné
  • Juri vo finále bola v strehu, časomerači boli "zdvojení"...prekvapilo ma množstvo nameraných maxím/1000b, občas korelované na lepší čas/počul som. 
    • Nechcel by som byť na mieste časomeračov, robili čo mali! ALE štatistická chyba a únava fungovala...ZLÝ je systém/pravidlá ubližujú pretekárom!
    • Juri si je vedomá rizika tesných, nejednoznačných výsledkov/počul som...  možno prítomní delegáti FAI zaujímavú a atraktívnu kategóriu F3K , zmenou pravidiel "pochovajú" citlivo.
    • Možno to bude nová  kategória F?K/(elektro) + altimeter, a dokážu vložiť do pravidiel  RC hádzadiel  počiatočný hendikep výšky, čím urobia súťaž zaujímavejšou/spravodlivejšou.

Lietanie s modelmi  F3K v termike.

Asi to na  fotografie vidno, v jednom stúpavom prúde modely, akože "krúžia" každý iným smerom...v skutočnosti sú to "utiahnuté" slučky, v ktorých často prepadnú o viac ako na stúpajú.

  • V termike lietam často, posledné tri-štyri roky s variom v modeloch. Mám hodne načítané/zaujímavo písané TU, napočúvané/videné. Počas súťaže som sledoval niekoľko hodín, ako Káčka v termike lietajú...vypočul som si aj komentár  prísediaceho Jarka/lieta v termike už viac ako 65/šesťdesiat päť rokov.-). došlo mi to až doma pred počítačom: Piloti Káčiek točia termiku výškovku, dôkaz TU, paralelný model nabindovaný na vysielač pilota s letiacim modelom... a vysoko ďaleko s minimálnou zásobou stability, "pretiahnuté výškovkou" často padajú po krídle. Resumé: 

Modely F3K v termike lietajú ináč, ako klasické RC vetrone plachtiace v termike

  • Model  F3K je predovšetkým RC hádzadlom. Ručným hodom by mal dosiahnuť čo najväčšiu výšku/mať čo najmenší odpor a nízku hmotnosť aby dobre lietal v termike...malý odpor je spojený s malým/nulovým uhlom zriadenia krídlo/výškovka a "lietavosť" termiky... ovplyvňuje hodne atribútov(profil, zásoba stability, rýchlosť, tvar krídla...)  Takže aká je dobré Káčko? Nemám ja , tak ako a výrobcovia/producenti modelov odpoveď...podľa výsledkov vo finále to vyzerá že každé😁 
  • Ako sa vlastne Káčka nastavujú/zalietavajú v termike? Vyzerá to tak, aby  najprv dosiahlo najväčšiu výšku až potom dobre letelo...nie je to také jednoduché: Sada závaží a posuvné puzdro je dôkazom. Ťažiská, ako som čítal, doporučuje výrobca: Zadné/vyhadzovacie, predné/ lietacie...a medzi tým si musí poradiť každý sam.
    • Tu ma napadá ako by dopadol Dive test? Tuším: Nebyť letových režimov modelu, model by pokračoval strmým letom do zeme/videl som...

P.S. Na  príspevku už pokračovať nebudem...letisko v Tomčanoch ostalo opustené. Tropické  júlové teploty, vystriedali príjemné augustové.... aktéri sa rozišli do svojich krajín, amíci na Slovensku mali ešte ďalšiu radosť, víťazne v Tekovskom Hrádku reprezentovali svoju krajinu v F3J-čkach...nás lietačov z klubu, čaká doplnenie letového deficitu.

Žiadne komentáre: