pondelok 5. septembra 2022

Dlžín 2022...

 

 V Dlžíne sa konala spomienka na Jara, ktorý nám odišiel nedávno do modelárskeho neba. Bola to dôstojná spomienka, Jara som poznal veľmi dlho, niekoľko krát sme sa stretli a vždy sme si mali čo povedať. Prirástli mu ku kniplom tryskáče a takto si na neho jeho najbližší kamaráti spomenuli.


Ešte som nebol, tešil som sa....ALE nevedel som čo ma čaká. Moje obľúbené RETRO to asi nebude...

Ale realita bola prevažne iná/.-)

 NOVÉ, na konci príspevku som pripísal Post scriptum/1,2.

 

Fotoalbum na prihlásenie  



Fotoalbum z Dlžína /po prihlásení  TU  bude viditeľné celé,   ako neverejné.

Práškarské letisko sa nachádza v krásnej prírode nad Nitrianskym Rudno. Prostredie si pamätám z obdobia stredoškolských rokov, priehrada  a priľahlá rekreačná oblasť ostala skoro nezmenená, v lete stojí za víkendový pobyt... mimo sezóny by si RC vodníky na verejnej pláži určite zalietali.

Akcia bola poňatá ako neverejná produkcia, ako spomienka na Jara. Na FB si našli všetci čo sa chceli zúčastniť pozvánku. Objavil som akčný plagát...lietalo všetko podľa  výstižného pietneho miesta.

Počasie bolo ideálne Jarove obľúbené tryskáče lietali bez obmedzenia. Lietali bezpečne a pútavo. Všetci sme si našli "svoj" model, mne sa páčil tento...lietal pomaly, nízko, bol riadený s absolútnou istotou, majiteľ si to užíval. 







Lietali aj RC akrobati...všetci predviedli svoje fičúriny. Zúrivý free styl sa už nenosí, stačí chybyčka a drahý kúpený model "pristáva"  nepoužiteľný v tráve pred letiskom. Mne sa páčil Maťov display styl.. aj to visenie tam bolo.

Lietali aj vetrone,  obor Blaník s turbínou bola taká vetroňárska čerešnička  v produkcii.

Tie moje retro/historické modely lietali tiež. Modely WW1 priniesli  ich chlapci z Malaciek...

Vyberám z e-mailu:
Ahoj Vojto ...
Tak máme skupinu na ww1. Lieta u nás už viacero modelov ,teším sa, že sa mi raz podarí niekde to spolu aspoň vystaviť.... modely naše, čo si videl sú :
Spowith Pup, stavebnica Toni Clark,  rozp.2.5 , drevenica potiahnutá polyester platnom a striekaná acryl farbou,  pohon Titan ZG 38 + reduktor1:3... umožňuje používať maket vrtuľu. 32/18...lieta veľmi realisticky, váha 14 kg...lieta už cca 10 sezónu. Pilot Deži

 
 Môj je Fokker E3, rozpätie 2.5 m,  drevenica potiahnutá solartexom a doplnky sú striekané acryl. farbami. Váha je cca 8 kg , pohon Titan ZG45.  Staviteľ a pilot JA.
 

 Už som v úvode písal, akcia bola predovšetkým  zameraná na tryskáče. Bez konkurencie boli chlapci JET TEAM Schadows z Čiech.  Lietali s prehľadom, zaujímavo, bezpečne...čo dodať laikom sa páčilo, modelári , čo už niečo videli, obdivovali presné obraty, dymenie bolo "povinné."
 

Ako vždy na veľkých akciách lietal Milan. Mal dymenie v trikolóre/nestihol som foto...lietal vysoko, ďaleko a PEKNE.
 
 
Väčšina JET pilotov lieta z  bezpečnostných dôvodov s kopilotom, výborným RC pilotom. TU , TU
a TU
 Takto lietal na Sliači v roku 2016 aj  Milan s Jarom...Fotku mám a sem do príspevku patrí!
 
Rok 2016 Sliač.
 
Moje fotografie, archivujem vo Fotkách Google. Náhľad do aktuálneho fotoalbumu je v skreene. Pri zbežnom pohľade na celý album, je ich tam niekoľko tisíc/fotografujem vyše 50 rokov/modelárčim 60 rokov...každú fotografiu pred uverejnením upravujem, fotografie dôsledne vyberám/je za tým dosť práce. Zdieľanie fotografii, mi komplikuje GDPR. Niekoľko krát som mal  v zamestnaní/škola problém so súhlasom dotknutej osoby. V modelársve som sa stretol s výhradným právom na publikovanie fotografii/WCH....tak sa radšej formálne "pýtam či môžem fotiť".-(
 
 

V blogu, ktorý práve čítate,  všetky fotografie sú autorské, výnimočne prevzaté/uvádzam zdroj. Väčšinou sa fotografujúci a filmujúci na modelárskych akciách poznáme. Fenomén mobilnej fotografie zasiahol aj nás, často mi ukazujú modelári pozri...ja vidím bez okuliarov/nosím dioptrické, slnečné... p*d/nič. Mišiak je profesionál, publikuje na papieri, jeho modelárske fotografie som webe  nenašiel/bavili sme sa o tom a Marek asi fotí pre seba/rodinu

Takže prečo fotografie "Dlžín 2022" sú zdielané na konkrétnu osobu/mejl ?...fotografujem pre radosť/moju, Vašu, často   moje fotografie komentujete,  zdieľate/ , ako vlastník by som komentáre   rád videl /reagoval...Nie som na FB a nemám záujem  o WA , dúfam že mi rozumiete/moje GDPR.

Koniec príspevku.
 
P.S. 1
Tu pripíšem, o čom sa na Slovensku  nepíše ani nehovorí.  Mnoho z nás, lietajúcich  RC modelárov asi vie, že modelárska činnosť u nás je v polo/ilegalite. S tichým súhlasom DÚ,  modelári Slovenska , bez národnej implementácie, v rozpore  s nariadením  EASA 947/2019 "púšťame" svoje modely aj v roku 2022. EÚ legislatíva mala byť prijatá na národnej úrovni  už v roku 2021...
Lietanie/s nebezpečným, rýchly modelom, školopovinných detí na verejnosti je nezodpovednosť:   Citujem z  EASA pravidiel bezpečnosti modelov: Minimální věk dálkově řídících pilotů provozujících bezpilotní systémy v „otevřené“ a „specifické“ kategorii je 16 let....
v Dlžíne to tak bolo. Neviem či otec/kopilot sa cítil bezpečne, ja nie. 
 
P.S.2 Tryskáče mimo Slovenska
Cez víkend 11.-12. sept. 2022 sa konal najväčší   modelársky veletrh  Európe: Trysky a Vrtule 2022.  Akosi podvedome som sledoval, pre našinca/Slováka niečo modelársky neskutočné. Všetko sa udialo na letisku vo veletržnom stane cca 200 metrov dlhom a  priľahlej vzletovej dráhe. Lietala stovka/100 modelov a pilotov. Publikované videá  TU a TU z veteržného stanu dokumentujú pre nás obyčajných modelárov nedosahnuteľné/pre väčšinu  modelárov nepotrebné technológie. 
Niečo také sa môže udiať len v bohatej , prosperujúcej  a neskromnej krajine.
Niekde sa stala chyba, takto by sa modelárstvo uberať nemalo. Ja ho vnímam ako hobbyzmus formu relaxu a možno aj vzrušenia/adrenalínu.
Ak ste mali z týchto posledných pár riadkov a odkazov zmiešané pocity z modelárstva ( radosť, závisť, nadšenie, sklamanie...) tak pridám aj strach, z bezpečnosti modelárstva. Na akcii sa udiala havária,  na ktorú by  nezareagoval ani najskúsenejší RC modelár. Všetci piloti boli skúsení/preskúšaní o spôsobilosti a výsledok...zdemolovaný plot, zrušený model/hyeny zatlieskali...
 

 ...a ešte predstava, že model riadi dieťa.

Žiadne komentáre: