nedeľa 27. novembra 2022

Čo ma potešilo....

 ...práve teraz.

Posledný novembrový víkend 022, fúka tak akurát zima/teplo +6 Celziov...na lietanie to nieje

Pred rokom sa mi do písania blogu moc nechcelo/október, november, bez príspevkov. Corona a všetko okolo. Hygienikom, médiám sa podarilo každého poriadne vystrašiť/aj mňa. Všetko to bolo o imunite, nakoniec museli pomôcť "umelé" spôsoby...možno ste počuli: Strachhormón kortizol→výrazne znižuje imunitu/merateľné! Pred rokom/dvoma  so strachom sme žili denne...nejdem pokračovať/ tento blog je a bude o modelárstve. ALE, tušíte podľa názvu príspevku, že všetko to malo byť o radosti/endorfínoch, ktoré tej naše  imunite  výrazne pomáha

Bude AVIA  BH 3 v Gabovom prevedení.

 Bola AVIA BH 10 V Igorom prevedeni.


 

  

 

 

 

 

 

Takže, čo ma teraz potešilo:

 

  •  Modelárske babie leto sa vydarilo. Trvalo v mojich končinách celý mesiac, vlastne celý rok 022 sme mali taký lietavý, počasie nám prialo.
    •  RC lietači sa poriadne vylietali:
      • Od jari funguje v Tomčanoch modelársky karavan/ už som písal, fotografoval. Pôvodná klubovňa v drevenom hangári moc nabíjaniu LiPoliek nesvedčila...Pravidelne som sa na svojich nemodelárskych potulkách pristavil, vždy s foťákom v batohu/foto v PEL MEL. 
      • Najčastejšie sa lietalo s historikmi LEN -TAK:-), Ivan, Jakub a Jaro lietali s vetroňmi. Rekordmanom v čase je určite Ivan, ak má náladu, tak dá aj 20 hodín/týždenne  v termike.
      • Ja svoje lietanie mám podelené  +- na 3/3,  1.svah/Čejka, 2.termika/Sagitta 3.akrobacia/L- Glider,Triton,Clic R2. Najviac radosti mi priniesol L- Glider, na svahu aj na letisku. Vždy to bolo v nádhernom počasí  a v absolútnej pohode1, 2. Model ma neustále dokáže prekvapiť...vždy príjemne
      • Radosť mi robia Retro modely. Sú to repliky modelov, "mojej mladosti" ktoré som videl/túžil mať, lietať. Teraz už je to o nostalgii/radosti, nie o výkonoch. modelov. Väčšinu lietajúcich modelov mám vo fotografiách v hlavičke blogu.
      • Niekoľko krát som prelistoval Graupnerov  videokatalógog/72 ...objavil Luboš/ Aviator, papierový prospekt som mal v ruke/požičaný  u Paľa v NZ .
        • Je v ňom niekoľko ikonických modelov/dokonca Cessnu 150 na gumičku som mal...viaceré modely ma inšpirovali/Terry, Cumulus a ten Cirrus bol ako z ríše snow...plastový trup, hotové/vysekávané balzové rebrá
        • Amígo...kultový model Graupnera, mal české korene/konštruoval p.Čížek
        • Aj môj nový model bude veľký laminátový/ retro trup, krídlo, konštrukčné drevo/YakoCirrus...
  •  RC stavači  mojom okolí začali/oprášili svoje projekty. 
    • Neúnavný Igor a Jaro majú v kostre wakefield/elektro rubber 
    • Gabo má v kostre novú Aviu
    • Jarko balzový konštručný dolnoplošník/také bazové modelárske cvičenie
    • Ja už spomíný Retro vetroň,  RC Columba,vetroň/ hore vo fotografiách
  •  RC kupovači  v Martine  a okolí majú prehľad/počul som.
    • Na prípadnú stavbu v rozsype existuje málo  kvalitných modelov ALE: 
      • RESkári na Slovensku to majú jednoduché, dva/tri výborné modely sú k dispozícii u miestnych výrobcov/bez reklamy
      • Úspešné RESká sa dajú kúpiť aj hotové
    • Dobá správa/nie reklama: Heisbok v rozsype vyrába pekné, dobre lietajúce modely s perfektnou dokumentáciou. +Saper/ vraj ťažký, RC A2 až na hrubé re CNC vypaľované rebrá z preglejky 3 mm...viac ďaľlej
    •  Inzeráty = veľa ľudí na málo modelov/dobre lietajúcich. Slovenské  modelárske DF sa zmenilo  na portál inzerentov...pozor, nie všetko ponúkané aj lieta/treba vidieť
  •  Potešilo ma: Modelár z Nitry/gunter sa pochválil novým modelárskym CNC vybavením. Držal som/ videl niekoľko  modelárskych stavebníc vypaľovaných na CNC strojoch, všetko/na môj vkus špinavé, opálené, nepoužiteľné  ALE: Balzové rebrá/2 mm sa mi zdajú na fotografiách dobré...hrany ostré opálenie minimálne.
  • Má to niekoľko fíglov/chladenie, výkon lasera, rýchlosť vypaľovania: A výsledok:
    • S frézovaním na CNC strojoch nemám problém. Pred -+15 rokmi kamarát Ivo takú frézu vyrobil/excelentne. Naše spoločné halové modely/z depronu takto vznikali.
      • Kreslenie  RC modelov v PC zvládam, Mirostion/V8 na 2D stačí.
    • Mal som takú predstavu, že po presťahovaní môjho modelársva z práce do dielne v dome bude miesto pre nejakú novú technológiu/CNC, 3D tlač. 
    • Chybička s vlúdila: Fréza hlučná/prašná, Laser smrdí/opálené hrany...miesto dostal "lúpienková šukačka" , horizontálna brúska a určite pribudne mini cirkulárka/proxxon?.
    • A 3D tlač? Tak ako všetky nové technológie do modelárstva skôr či neskôr preniknú. Nebránim sa...skúsenosti nemám, príjemné prekvapenie/potešilo ma: 3D tlačený plošník lieta, čiperna a dobre
  •  Nový letecký zákon bude na jar/2023 ?
    • Ministerstvo dopravy a výstavby pripravuje nový zákon o civilnom letectve, ktorý bude regulovať aj drony. Nová legislatíva nahradí pôvodný zákon ešte z roku 1998...Nová legislatíva by mala byť komplexná. Majú sa nastaviť jasné pravidlá, ktoré zjednodušia využívanie vzdušného priestoru a zároveň zvýšia bezpečnosť.
    •  Potvrdila štátna tajomníčka ministerstva dopravy Katarína Bruncková.
 Aj Vás niečo potešilo?

Žiadne komentáre: