sobota 7. decembra 2019

Halová RC akrobatická sezóna 2019/20...

...začala,  aspoň tá moja. Niekedy v polovici novembra som urobil revíziu mojej vlaňajšej R-dvojky.
Clik a "ťahák" na lietanie
Zabezpečil som si stabilný letový čas v mojej telocvični  a absolvoval  pár trimovacích letov. A ide sa n ato! Medzitým sa objavil termín jedinej halovej akrobatickej súťaže v SR, vo Viničnom, známa je aj akrobatická zostava RCEA na túto sezónu (dúfam že platná aj v SR). Modelári v ČR majú v halovej akrobacii nového trénera Honzu Špatného. Poznám osobne...výborný RC pilot a propagátor halovej akrobacie. Pravidelne publikuje v RCR a na RCG

Pre záujemcov o halovú akrobaciu pridám zopár heslovitých informácií ako trénujem ja...v malej hale, vo väčšej telocvični.
  • Predovšetkým nutná pred letová  kontrola modelu, či niečo sa "nepohlo" a nastavenie kormidiel je +- v nule. 
  • Pred každým  športovým výkonom je dôležitá rozcvička. Maličkosť, ale nutná aj pred lietaním  RC akrobacie. Spravidla jedny baterky lietam volne, od kúta do kúta,  s otočkou  pod basket. košom, (získavam 2 metre). Veľa výkrutov, kombinovaných s pol premetom, pomáha v orientácii na výšku.
Obraty, popísal v RCR 10/2019 Honzo nový tréner. Zbytočné opisovať, pripíšem len moje postrehy:
  1. Vzlet. Kritické je plynulé stúpanie, jemne ťahať  a "plynovať" pomaly,  do rozumnej výšky 1/2 výšky telocvične. Otáčka  180 stupňov, viem že má byť 2x90, ale rovinku tam nedávam...občas model "vystrelí", štart radšej preruším a ide sa nanovo.
  2. Premet. Klasický kruhový obrat, začína v rovnakej véčke ako končí, v strede telocvične. Zvýrazňujem rovný let pred a po obrate. Trajektória je kruh, dá sa docieliť kombináciou plynu a výškovky. Smerovku radšej nepoužívam...viac sa pokazí ako pomôže.
  3.  Súvrat. Nelietam v strede ale na "modrej čiare", meter od stredu...tu mám dosť miesta na výšku. Letím čo najpomalšie, v stúpavom lete je dôležitá práca s plynom...a plná smerovka. Dolu bez plynu a jemne potiahnuť. Jednoduché,  ALE v reále je to ťažký obrat.
  4. 1/2 Kubánskej osmičky zo spodu. Klasických  5/8 premetu , šikmo dolu + 1/2 výkrut. Pozor na smer, rovinka na začiatku a na konci v rovnakej výške.
  5. Let na chrbte do kruhu.Pred obratom včas 1/2 výkrut na chrbát. Potom už len smerovku, krídelká a výškovku zladiť tak aby to bol kruh... na konci 1/2 výkrutom späť. Všetko v rovnakej výške, obrat lietam na plocho, zdá sa mi, taký patrí do haly..
  6. Výkrut. Známy obrat v ktorom sa dá veľa pokaziť. Pozor na stred, tam je vodorovný chrbát. Ja trochu na chrbte občas dotláčam...stačí málo.
  7. Vodorovná osmička..mimo telocvične ľahký obrat. V uzavretom priestore  a pred bodovačmi často problém. Začínam v strede šikmým vodorovným letom nad stredom telocvične, tu sa pretínajú všetky časti osmičky. Trajektória letu sú dva kruhy rovnako veľké a v rovnakej výške. Lietam na plocho, takto sa mi to páči (aj občasným kukačom:-) Jednoduché...
  8. Nožový let. Môj najobľúbenejší obrat.Vonku mimo telocvične riskantný a obtiažne letený. V telocvični dobre zladený model letí rovinku "sám", štvrť výkrut a potom už len trochu smerovky a na konci späť. V rovnom lete výškovka je v rovine. Pri osmičke v nožovom lete, s ktorou sa často rozlietavam, zistím okamžitú moju dispozíciu na tréning... a "odstrihnem" oči od mozgu: Ruky "idú"  priamo podľa očí oči:-)
  9. Štvorcový premet.  Nutné využiť mojich 6 m na výšku. Vždy v strede, rovnaké strany, nutné zvýrazniť rovný let na stranách. Dolu kopcom sa parkety blížia veľmi rýchlo, často zachraňujem elipsou... Ale vďačný obrat, dá vychutnať aj v  telocvični.
  10.  Let na chbte. Jednoduchý obrat, dobre zriadený model letí sám... výkruty na začiatku a konci je do roviny aj drobná odchýlka model rozhádže, pomáhajú optimalizované expá na kormidlách, krídielká musia byť tupé, tak akurát.
  11. Pristátie. "Piánko rovno dolu kopcom"...tesne nad zemou rozumne dotiahnuť ako "do perinky". Clik neodskakuje, podvozok je rozumne mäkký,
Ako často  a dlho trénujem akrobatickú zostavu? Pravidelne raz týždenne a nie dlho... jedy baterky = 5 minút letu.  10-12  letov presného lietania a potom  prichádza útlm. Je čas na čaj,   "dronovanie" a voľné lietanie.

Vlani som nalietal  v telocvični asi 40 hodín, na webe mám video z minulej sezóny.


Žiadne komentáre: