štvrtok 5. mája 2022

Martinské RES

 ...prvá súťaž novej kategórie F3L na Slovensku v roku 2022


 Zišlo sa veľa pretekárov,ochotných pretekať za každého počasia...

Víťazom mohol byť len jeden, ALE ak si pozriete výsledkovku tak víťazi boli najmenej traja

...  a Paľo  nevedel, že som ho  fotografoval:-)

  Fotoalbum nájdete  na tomto odkaze TU.


Nemá zmysel písať nejakú reportáž , väčšinou to návštevníci webu  pre klikajú (vidím v reportoch.-(, tak  to , čo som videl a  zažil, napíšem heslovite a postupne pridám odkazy...športovú stránku (možno) zhodnotí odborník, pretekár, tréner..., já dám svoju " pocitológiu"

A napíšem radšej na začiatok žiadny ZÁZRAČNÝ model NEEXISTUJE.  Úspešný model sa dá postaviť doma na kuchynskom stole...akurát treba vedieť:-). Komerčný  RES model nevlastním, takže žiadnu (anti)reklamu v príspevku nehľadajte.

PEL MEL Martinské (po súťaži) RES

Výsledky nájdete TU. Finále mám scan TU.

  • Súťažný RES model...na malom Slovenskom trhu je dosť komerčných modelov, pokiaľ viem všetky sú v základe  vypaľované laserom. Povrch komponentov na môj vkus je  čierny a opálený. Väčšinou sú to stavebnice, často na predaj sú aj olietané, hotové modely.
    • Stavebnice sú v rozsype, moc nieje na technológii stavby čo meniť, pri klenutom profile, rôzne  sú rôzne odlamovacie podložky. Čítajte, pozerajte návod (tutorial). Často výrobca robí vychytávky z výkresu nepochopiteľné...
    • Profil je daný výrobcom, trendové, moderné sú  tenšie, trochu klenuté, tu sa dá najviac  pri zostavovaní  modelu pokaziť...
       
  • Výber modelu: Na webe je desiatka komerčných stavebníc. Výber je väčšinou podriadený vizuálnej stránke. Starší vieme, že krása podlieha dobe a vkusu, tak je to aj pri modeloch:-(. Rozhodujú aj súťažné úspechy modelu. Výber sa stáva vecou individálna...
    • Cena  stavebnice, modelu...rôzna. Materiálna náročnosť +-30 EUR, kompletná stavebnica +-150 EUR, hotový  súťažný model bez prijímača +- 400 (na mňa moc)...viem duševné vlastníctvo, cena práce. Tu neporadím, každý má svoje hodnoty.
  • Stavba modelu. Moje doporučenie: RESko si postavte aj keď bude možno s chybami. Viem že niekoľko pretekárov Martine si model kúpili pripravený k letu. Je to každého rozhodnutie podľa možností.
    •  ALE pri stavbe  modelu porozumiete: Pevnosti, polohe ťažiska,  polohe vlečného háčia, umiestnenie spojky krídla, závažia, brzdiacich klapiek, polohe výškovky , tvaru smerovky... 
  •  Poťah modelu. Nažehľovacia fólia je najjednoduchšie riešenie poťahu modelu. Tenká hrubá, ľahká, ťažká, farebná priehľadná...výber je široký, určite si modelári vymieňajú svoje názory na tú najlepšiu. ALE
    • Nezabúdajte na pružnosť fólie po vypnutí, najmä na ušiach je dôležitá pevnosť, -nepružnosť. Flatner je sviňa, kto sa sním nestretol pri rýchlom lete bude prekvapený aké "pevné" sú koncové časti krídla RESiek:-(. Tu neporadím, z fóliou nepracujem, o Vliese viem dosť...
    • Viditeľnosť modelu, veľmi dôležitá!, RESká sú všetky skoro rovnaké  aj vo výške 150 m. Dôležité je rozlíšiť to svoje😎...Všetci máme  dolu  široké, kontrastné  priečne pruhy, pomáha aj reflexná farba, fóliu vidno, farbu asi tiež...na hornej časti je to jedno, robím predsa svoje a pekné lietadielko:-)
    •  Vyššie nad 250 metrov  (ako v mrakoch a  v Martine)  na farbe už nezáleží je to úplne jedno! Dôležitý je bystrozraký pomocník, hlboko dýchať a model nespustiť z pohľadu. Von klapky a moc netlačiť. Rýchly zostup si natrénujte v "malej" výške. Moje  modely na klapkách klesajú +-2 m/s, kompenzujem na mixovanou výškovku...zostupný let riadim aj smerovo
    • Pozor, Stupáky 😎 na jar dávajú aj +5 m/s (vidím, mám vario ), lietam do +- 250 m, vyššie  už si nie som si istý či dobre vidím a bojím... tu klapky napomôžu , ja otáčam vetroň  na chrbát a letím  ku sebe, preč zo stredu stúpania. Nie moc rýchlo...tak akurát aby som mohol v pohode  riadiť vetroň aj smerovo, veď budem sadať k nohe...
  • Zalietanie modelu. Možno sa zdá, že model kúpim zo stavebnice,  od osvedčeného výrobcu prípadne postavím a...vyhrávam. Takto to nefunguje. Trpezlivo si model nechám lietať vo všetkých režimoch. Pomáha nepovolené vario. Znalý pomocník všetko zjednoduší...rozprávame sa, ako model letí: Prečo, ako, načo, lebo:-) , viac TU.
    •  Let vo vleku je najdôležitejšou súčasťou vydareného letu, ak je opakovaný, prebieha v strese môže všetko pokaziť. Vlek netreba riadiť! Cieľom je dosiahnuť najväčšiu výšku. Viem, že vo vleku  sa dá  dosiahnuť +150 m, (ale aj  -80m), ako ? Zalietavaním...
    • Samotný let- klz modelu.  Predovšetkým model MUSÍ letieť ustáleným rovným klesavým letom.  "Sám" sa ustrediť v stúpavom prúde a udržať sa v ňom... veď takto lietali  staré Advojky . Cieľom je dosiahnu maximálnu dobu letu 6 minút...dobre zalietané modely dokážu klesať   0,4 m/s. Počítajme spolu: 0,4 m/s x 360 s= 144m výška letu...takže model netreba  až tak moc riadiť do kĺže  maximum aj sám bez zásahu pilota (možno:-). Zas to také jednoduché nieje, vzduch, klesá stúpa... dobrý, zlý vzduch. Ako dosiahnuť najdlhší let?: Zalietavaním...
    • Presné pristátie: Tu odbočím do histórie. Naše RC V2 sme vlekali šprintom so silonom, na konci so zaveseným modelom. S kamarátom z mladosti Paľom sme hrali takú hru: Pokiaľ pristaneš   s modelom do ruky, tak lietaš...ak nie vlekáš. Veľa som sa nabehal, a postupne som sa zlepšoval, nie v šprinte ale v pristávaní:)
      • Dobre zalietaný model na brzdiacich klapkách klesá plynule skorej na plocho ako špicom. Určite treba kompenzovať strmé klesanie mixom do výškovky. Mal som na kniploch komerčný model s brzdiacimi klapkami na +90 stupňov... (cudzí, nezalietaný model nikdy viac:(,  aj vo výške ma prekvapili odtrhnuté prúdnice: Takže s brzdami pri experimentovaní opatrne,  veľké brzdy radšej menej ... aj skutočné vetrone majú oveľa menšie "vyklopené" plochy!
      • Skúsený piloti sadajú aj pichaním, bez klapiek...ale presne.
  • Tréning s modelom: Aj som sa pýtal koľko majú pretekári natrénované... no nebol som múdrejší. Každému je jasné, že ísť na súťaž bez tréningu je zbytočné. Na jar sa ešte dá guma so silonom natiahnuť aj na poľnej ceste. Padáčik na konci šnúry padá podľa vetra doširoka, vo vegetačnom období, ak je pole - problém, na lúke, letisku pohoda. Nosič, naťahovač gumy je vítaný. 
    • Gumicug - štartovacie zariadenie. Podľa pravidiel musí byť "košér" a kvalitný. Viem je drahý a potrebuje "pána". Vlaňajší, pohodený v rohu a neošetrovaný je na súťaž nepoužiteľný... a na zmysluplný tréning, na vyťahanej gume,  je tiež len núdzovka. Model má inú dynamiku štartu najmä v kľude  a výška je menšia. Vo vetre to až tak nevadí, dá sa ťahať...
      • Skúšali sme opradenú gumu na krátkej šnúre...ak nemáte inú možnosť dá sa,   bez súťažných ambícií . Na zmysluplný  tréning opradenú gumu radšej NIE.
    • Ako často trénovať?  Ak si pozriete  tesné výsledky finále je nám všetkým jasné, že F3L je šport! A moje obľúbené: Šťastie praje pripraveným platí aj v modelárstve. Takže ak máte súťažné ambície...často, ako sa dá.
      • Bohužiaľ  pribúdajúcim vekom aj v modelárstve je to náročnejšie, reakcie sú pomalšie a zrak slabší...a ešte aj pohyb za praporkom  padáčikom je náročnejší. Pomáha aj kondičné rekreačné  lietanie
      •  Tuším, že na  Slovensku sa ustáli +- 30 modelárov, F3L pretekárov.  Doprava na tréning,  na letisko, je čím ďalej drahšia..opäť tu neporadím, každý si musí poradiť sám.  Ja sa dopravujem na letisko bicyklom a pešo  Vo svete je to už bežné. Mládež súťaží a trénuje  len v  doprovodu ocov, dedkov... ja rozumiem prečo a každý si sem doplňte svoje:)
  • Ako ďalej v RES? Nemám  modelársku kryštálovú guľu...ale pohybujem sa po letiskách, svahoch a  lúkach hodne dlho aby som tušil, ako sa RESká budú vyvíjať ďalej. Na Slovensku je to ináč, ako v normálnom modelárskom svete. Sme jediná krajina na Zemeguli, kde dopravný úrad SR  nezosúladil reguláciu lietajúcich aparátov z platnou legislatívou EÚ...pre radových modelárov vlastne sa nič nedeje , platí rozhodnutie  DÚ o prevádzke modelov.  Modelári športovci, sú neistí, za akých podmienok môžu pretekať v zahraničí. Očakával som že náš modelársky zväz vydá pokyny ku vzniknutej situácii...
    • Viem že elita F3L pretekárov sa chystá na skúsenosti do zahraničia , možno ČR. V ČR  sa preteká  na vysokej športovej úrovni. Majú aktívneho trénera, schválené pravidlá a zaujímavo píšu  o RESkách TU a TU
    • Prajem elite na domácej  medzinárodnej súťaži  F3L veľa  športových úspechov. Domáci pretekári nemusia cestovať ďaleko, v Takovskom Hrádku si môžu overiť svoju úroveň...
    • Elektrické RESká.  Na Slovensku v kalendári súťaží nenájdete žiadne. Dôvod netuším, pravdepodobne nemajú podporu od trénera, keďže systém zapisovania súťaží do kalendára podlieha  jeho schváleniu... Viem že v mojom okolí lieta niekoľko elektrifikovaných F3Liek a náročnosť na organizovanie súťaží  je výrazne menšia.
    •  F3L Vetrone na gumicugu určite prežujú ešte niekoľko úspešných rokov.  
    • Technologický pokrok nezastavíme, tak ako to bolo v F3Jčkach.  Výsledky budú čoraz lepšie, tesnejšie a hodnotenie komplikovanejšie. Predpokladám že od pretekárov budú požiadavky na zmenu pravidiel, zavedenie akéhosi bonusu  (zmena "vypínacej" výšky)...Veľké plochy potrebné na vleky gumicugom ubúdajú, ak sú, tak  budú drahšie...
    • Už tušíte kam smerujem: ku koncu klasických F3Liek...ešte sa slovenské  poriadne  nerozbehli a už ich pochovávam.  NIE!  Pôvodný zámer:"Vstup do soutěžního létání tak má být umožněn všem, bez ohledu na stáří a především podpořit plné zapojení mládeže" treba zachovať. Stavebné pravidlá sú jasne formulované a  lietajúci  model, ako cieľ je možnosťou, ako rozvíjať manuálnu zručnosť mládeže detí. Viem, modelárstvo som učil:)
    •  A zapojenie mládeže: Nečakajme, že v kategórii  F3L , kde si našli   lacnejšiu realizáciu aktívny pretekári F5J sa mladý pretekári pohrnú. Už som  raz písal ,  radosť a nadšenie do súťaženia "mladým" robíme my  dospelí, tak im to aspoň nekazme...a tých +-10%  pretekárov synov, vnukov bolo dosť,  alebo nie nie?
 
HOWGH...ku Martinským RESkám

 
 P.S. Honzo ďakujem za komentár, odpoviem takto v blogu, tu sa dajú písať odkazy ..., pridám odkaz na uvedený článok z komentára :
Bol som pri euforickej dobe  F3J čiek, fotografoval, organizoval. Foto TU, možno som aj písal na predošlom webe...prečítam, vybavím si, dopíšem... a chvíľu som si dal pauzu od modelov, bol som "kolovat", (  máte výraz na bajkovanie?-)
 
NOVÉ F3J & F3L
  •  Pripomenul  som si obdobie F3Jčiek aj  hore z uvedeného odkazu. Nebudem komentovať, bolo  to jedno obdobie modelárskej histórie. Jéčka nezanenechali vo mne modelársku "stopu" nevlastnil som, dokonca si nespomínam, že by som  jéčko riadil.
  • Pre mňa sú kompozitové vetrone uzatvorenou kategóriou, čierne, uhlíkaté vetrone sú mimo mojej estetiky,  výkonmi mimo oblasti záujmu (vysoko - ďaleké lietanie)  a cenovo šialené
  • RESká ako F3Lká...ak ste si dali námahu do čítaním odkazu na Lomcovák (namal som síl dočítať diskusiu.-), každému je jasné že vetrone  F3L majú limitovanú   životnosť...plynulo prejdú do F5Liek.
  • O jéčkach som aj niečo napísal  a na fotografoval TU:
  • http://vojtostupak.blogspot.com/2014/07/world-aeromodeling-championships-for-rc.html 
 


1 komentár:

Honza Kubica povedal(a)...

Ahoj Vojto,

moc hezké shrnutí, dík!

K elektrosoutěžím - v FMT psali, že v Německu je letos jen jedna soutěž v ERES, zatímco v Rakousku deset. V CZE prý pět.

A obecně k budoucnosti F3L - při čtení reportáže o vyrovnaném finále jsem si vzpomněl na článek od Honzy Kohouta na Lomcováku https://lomcovak.cz/ostatni/2012/06/kam-kraci-f3j/. Podle mě skončí F3L dost podobně. ERES jako F5L ale přežije (mě určitě ;-) ).

Hezký den,
H.