...RETRO model RC vetroňa.
"Púšťanie vetroňa" na lúke za dedinou |
Momentálne mám vetroňárske obdobie. V zime som sa venoval akrobacii a teraz koncom mája praje počasie termickým modelom. Do termiky mám pripravené dva "elektrifikované" modely YakoRES a Sagittu. Koncepčne odlišné modely dvoch generácií sa líšia výrazne aj letovými vlastnostnosťami . Zo zvedavosti, ako to lieta tým RESkám, vznikol YakoRES. Model s dlhými chvostovými plochami na uhlíkovej trubke, s trupovou godolou z laminátu, nie z dreva tak, ako to majú vetrone F3L (skoro jako RES.-). S oboma modelmi mám nalietané +- rovnako, asi 10 letových hodín, tak už môžem porovnávať: Jednoznačne SAGITTA, ma nadchla viac.
RETRO a model?..možno známy pojem, ale v modelárstve? Jednoducho návrat v čase a priestore do obdobia keď modelárstvo bolo záľubou so všetkým čo k tomu patrilo, postavím, polietam, rozbijem...a stále dookola. Mám to šťastie že také obdobie si s mojimi kamarátmi pamätám! Takže nie historický, ale retro RC model, ktorý nás dokáže vrátiť do minulosti, koncepciou, stavbou a letovými vlastnosťami. Je to viac o modelárskych emóciách tak potrebných do dnešnej doby
SAGITTA. Latinsky šíp a amíci vyslovujú (Sag-ee-tah)
- Všetko zo začalo, tak pred -40 rokmi s nádhernou 2,5 metrovkou. Sagitta 900. Kde inde ako v "bájnej Amerike"...koncom 70tich rokov sa modelárstvo zmenilo radikálne. Objavili sa moderné vetrone, ako stavebnice, konkurencie schopné na amerických "nats". Na začiatku to boli RC vetrone, Paragon, Bird of Time, slávna Aqila, a Olypic. Pri Aqile, mi išli zimomriavky (husí kúže) po ruke, legendárny Skip Miller, mám mladým modelárom zmenil život. S obyčajným modelom, z dreva a fólie sa stal najlepším na svete v kráľovskej kategórii F3-B. Vraj dal prelety 400 m za 10 sekúnd (4x100m, tam,späť,tam,späť...Igor bude vedieť presne:-) Veď to dokážeme aj na Slovensku...a skúšali sme celkom úspešne.
- Sagitta 900 je zdokonalením predošlých vetroňov. Mala byť obratným, výborne lietajúcim modelom v termike s výborným prístupom ku komponentom, (brzdy boli ovládané z trupu!!!), vlečný háčik bol vypínací a posuvný...ja som popis prelúskal cez prekladač, Aqilu pripomenul z Modelára
- Sagitta 600 bola predlohou, postaveného modelu. Dvojmetrovka podľa autorov, bola konkurencie-schopnou allternatívou 900-ky. V čase, keď som uvažoval o stavbne prišli dvojmetrové RESky, tak zvedavosť zvíťazila: Vtedy / teraz = porovnanie. Zadanie pôvodných modelov bolo úplne iné, ako súčasných vetroňov. Lietala sa kombinácia času,vzdialenosti a rýchlosti. Teraz len lenivá termika a veľa toho riadiť netreba. Zopár čitateľov týchto riadkov sa pousmeje...doba je iná, stačí sa naučiť lietať, kúpiť drahý (kompozitový) špičkový model a... keď sa mi nedarí, tak modely rozpredať, kúpiť stavebnicu RESka (počul som od finalistu:-(.
- ALE to RETRO je aj o tom, ako všetko sme si zažili. Že špičkové modely sme po nociach laminovali (v kotolni), lietali o dušu na súťažiach aj TU, často na svahu a Olík to vedel veľmi rýchlo!.
- A aké to moje RETRO lietanie je? Občas rýchlo a na chrbte, často pomaly a nízko... pre istotu v zákrutách brzdím 😎. ( Vysvetlím:...brzdy mám na kniply plynu, pri rozpočte na pristátie v poslednej zákrute "akože" podvedome pridám plyn, lenže vylezú brzdy a pristátie k nohe sa nekoná.-(
- Mám to šťastie, že som sa mohol za modelárstvom presťahovať ... Všetky "letiská" mám na dohľad zo šmykne, stačí pohľad a vybrať smer podla vetra. V poslednom čase s modelom v batohu, s vysielačom v ruke. Lúka na vrchole svahu je obľúbeným miestom na "púšťanie vetroňov" a lietanie je tak mixom svahového, termického a vlnového prúdenia vzduchu.
- Sagitta je elektrifikovaná, dajú sa striedať sektory vzdialené aj niekoľko stoviek metrov od štartu počas jedného letu. To čo sme odlietali za mesiac, nie je problém zvládnuť za jeden letový deň... a retro je aj stroj času
Ako vždy príspevok bude pokračovať ďalej...
- Koncepcia modelu
- Štart modelu vetroňa /vlek/vystrelenie "gumicug"/pomocný motor
- Lietanie s modelom/termika/svah/kombinácia svah + termika/vlnové lietanie
- Pristávanie s modelom
- Spoločné/samostatné lietanie
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára